Test-Aankoop bindt strijd aan met reclame voor crashdiëten

Het consumentenmagazine Test-Aankoop wil de strijd aanbinden met reclames voor crashdiëten die een aanzienlijk gewichtsverlies op korte tijd voorspiegelen en daarbij foto's van "voor" en "na" afbeelden. Het gaat om een praktijk die verboden is door Europa, benadrukt Test-Aankoop.
Een voorbeeld van de reclame die Test-Aankoop wil bannen.

Vermageren door middel van een crashdieet is op langere termijn weinig effectief en heeft bijwerkingen zoals een constant hongergevoel, ongecontroleerde eetbuien, lichtgeraaktheid, lichamelijke zwakte en hoofdpijn, aldus Test-Aankoop.

Het magazine wijst erop dat het in de Europese Unie verboden is om op verpakkingen van voedingswaren en voedingssupplementen beloftes te doen over de snelheid of de grootte van het gewichtsverlies dat dankzij de producten zou bereikt worden.

"Test-Aankoop is dan ook verontwaardigd dat de laatste maanden geregeld reclamebanners op populaire websites opduiken, die precies door dat soort van berichten proberen in te spelen op het gemoed van mensen met overgewicht. De reclames preciseren doorgaans een exact aantal kilo's dat in een korte periode kan worden verloren", luidt het in een persbericht.

Klacht voorlopig zonder gevolg

Het magazine trok met zijn klacht naar de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en naar de Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie, voorlopig zonder resultaat. Test-Aankoop heeft ook een brief geschreven naar de redacties van de nieuwswebsites waar de reclame werd aangetroffen, met de vraag om die te verwijderen.

Test-Aankoop vraagt consumenten ten slotte om de bewuste reclameboodschappen te verzamelen en op de Facebook-pagina van de consumentenorganisatie te posten.