"Sterkte van kmo's zit in hun producten"

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) relativeert het belang van de aanwezigheid van een prins of prinses bij de handelsmissies. "De sterkte van onze kmo's zit in de kwaliteit van hun producten", aldus Bourgeois. Hij reageert daarmee op het verzet van ondernemersorganisatie Unizo tegen het halveren van de steun aan de prinselijke missies.

Ondernemersorganisatie Unizo verzet zich tegen het voornemen van N-VA, CD&V en Open VLD om het aantal prinselijke missies terug te dringen van vier tot twee per jaar. "Prinselijke missies openen voor kmo's deuren die anders gesloten zouden blijven", stelt Unizo, dat waarschuwt voor een lagere omzet en minder exportkansen voor de Belgische kmo's.

"We participeren nog steeds aan twee missies", relativeert Geert Bourgeois. "Het vrijgekomen budget wordt bovendien volledig geïnvesteerd in andere projecten van het buitenlands beleid."

De nieuwe Vlaamse regering zet vooral in op Flanders Investment and Trade (FIT), het agentschap dat de Vlaamse economie vertegenwoordigt in alle belangrijke buitenlanden. FIT heeft nu al zeventig kantoren, in onder meer de Verenigde Staten en China.

"Deze beslissing zal dan ook geen negatief effect hebben op de Vlaamse export", maakt de minister-president zich sterk. "Alle missies zijn belangrijk, met of zonder prins. Veel doorslaggevender is de sterkte van onze kmo's en de mensen van FIT op het terrein."