Procter & Gamble wil af van meer dan de helft van zijn merken

De Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten Procter & Gamble gaat grote kuis houden in zijn merkenportefeuille. Voor meer dan de helft van de merken zal een oplossing worden gezocht, zo heeft topman A.G. Lafley aangekondigd.
A20102010

Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen concentreren op 70 tot 80 merken en zal daarom de 90 a 100 overige merken in een partnerschap plaatsen, verkopen of stopzetten. 

Het is niet duidelijk om welke merken het precies gaat. De topman verzekerde wel dat hij de geliefkoosde merken van de consument zal behouden. Die merken vertegenwoordigden volgens het bedrijf 90 procent van de omzet en 95 procent van de winst de voorbije drie jaar.

Lafley hoopt met de ingrijpende productherschikking te komen tot "een bedrijf dat sneller groeit en meer rendabel is". P&G voerde de voorbije jaren al een kostenbesparingsprogramma door. Dat leidde weliswaar tot een verbetering van de rendabiliteit, maar kon niet de verkoop opkrikken.

Dat laatste blijkt ook uit de jaarcijfers die het bedrijf voorstelde. De nettowinst steeg over het hele boekjaar met 3 procent tot 11,6 miljard dollar, en zelfs met 38 procent in het vierde kwartaal (april-juni). De omzet daarentegen groeide slechts met 1 procent over het hele jaar, tot 83,1 miljard dollar. In het slotkwartaal was er zelfs een daling met 1 procent.

Procter & Gamble heeft een heel uitgebreide en diverse productenportefeuille. Die omvat onder meer wasmiddelen als Bonux, Ariel, Dash en Lenor, de schoonmaakproducten Mr. Proper en Swiffer, Duracell-batterijen, Pantène- en Head & Schoulders-shampoo, Tempo-zakdoekjes, Pampers-luiers, Gillette- en Venus-scheerproducten, producten voor vrouwelijke hygiëne als Tampax en Always, maar bijvoorbeeld ook de Vicks-productlijn tegen hoesten.