Verkoop Vlaamse kranten gaat verder achteruit

De kranten in Vlaanderen hebben de voorbije twaalf maanden opnieuw lezers verloren. Alle titels verkochten minder papieren kranten. Als er ook rekening wordt gehouden met de digitale verkoop, gingen enkel De Tijd en De Standaard erop vooruit. Dat blijkt vrijdag uit de cijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) bekendmaakt.

Tussen juli 2013 en juni 2014 daalde de verkoop van de papieren kranten in Vlaanderen met in totaal twee procent tot 878.740 exemplaren. Dat verlies kan slechts gedeeltelijk worden gecompenseerd door de verkoop van de digitale edities: wanneer ook die mee in de berekening worden opgenomen, komt de daling uit op 0,5 procent tot 917.864 stuks.

De enige twee titels die erop vooruitgaan, als print en digitaal worden samengeteld, zijn De Tijd (+0,73 procent tot 39.758 verkochte exemplaren per dag) en De Standaard (+0,51 procent tot 99.591 per dag). De Morgen stabiliseert op 53.369, wat welgeteld 1 verkocht exemplaar minder is dan twaalf maanden geleden.

Het Laatste Nieuws (plus De Nieuwe Gazet) blijft met een dagelijkse verkoop van 286.104 exemplaren de grootste krant van Vlaanderen, maar moet wel 0,21 procent inleveren. Het Nieuwsblad (plus De Gentenaar) verliest 0,55 procent en komt nu uit op 254.915 verkochte papieren en digitale kranten per dag. De twee grote verliezers in het Vlaamse krantenlandschap zijn evenwel Gazet van Antwerpen (-1,91 procent tot 90.907) en Het Belang van Limburg (-1,65 procent tot 93.220).

Uit de CIM-cijfers blijkt tot slot dat de krantenverkoop er in Franstalig België nog veel sterker op achteruitgaat. De gemiddelde verkoop (papier + digitaal) daalde met maar liefst 4 procent. Geen enkel krant gaat erop vooruit, en vooral La Dernière Heure (-7,45 procent) en Le Soir (-7,06 procent) krijgen klappen.