"Een zender doet met zijn eigen content wat hij wil"

De andere spelers op de televisiemarkt gaan niet meteen stappen ondernemen nu VTM aangekondigd heeft het merendeel van zijn programma's tot vier weken na uitzending gratis aan te bieden op zijn website. "Een zender doet met zijn eigen content wat hij wil", aldus Jan Margot van Belgacom.
Reporters

"Er zijn zoveel mogelijkheden op de televisie, dat het niet zoveel uitmaakt dat de programma's online worden gezet", aldus Margot nog. "Bovendien biedt een computer niet hetzelfde comfort als een televisie."

Telenet gaat rustig bekijken hoe de situatie evolueert. "Het enige dat we nu kunnen zeggen, is dat video over het internet een sterk toenemende trend is en dat het initiatief van VTM in dat plaatje past", aldus Isabelle Geeraerts. "Wie tv-programma's online wil zien, heeft bovendien nood aan een kwaliteitsvolle internetverbinding."

VRT en SBS hebben reeds een uitgebreid online aanbod. "Wij hebben al een groot deel van de informatieve, culturele, educatieve en kinderprogramma's online staan, maar wel verspreid over verschillende websites die niet altijd zo gebruiksvriendelijk zijn", aldus Stijn Ombelets van VRT.

"We zijn momenteel bezig met een project om ons online aanbod te verbeteren, maar denken er momenteel niet aan om het uit te breiden." Dat is volgens de woordvoerder bovendien niet vanzelfsprekend: "Alles online plaatsen is niet evident qua rechten. Bovendien zouden de distributeurs het als marktverstorend kunnen ervaren als wij alles online zouden plaatsen."

Ook SBS gaat zijn online content niet uitbreiden, maar zet wel volop in op mobiele content. "Alle programma's zijn op zoveel mogelijk verschillende platformen te bekijken bij onder meer Belgacom, Telenet en Stievie", aldus woordvoerder Kristof Demasure. "De komende tv-seizoenen zullen deze mogelijkheden nog uitgebreid worden, dit najaar focussen we op de vraag van gebruikers van smartphones en tablets om zoveel mogelijk fragmenten beschikbaar te stellen."