SoundCloud gaat voortaan auteursrechten betalen

Het online audioplatform SoundCloud gaat voortaan auteursrechten betalen aan de artiesten en platenfirma's die muziekbestanden uploaden en verspreiden via het platform. Om dat te bekostigen gaat SoundCloud advertenties en abonnementsformules introduceren.

De stap is het gevolg van een deal met diverse platenlabels. SoundCloud trekt zo'n 175 miljoen luisteraars per maand, maar tot dusver kregen artiesten die hun muziek aanboden op het online platform hiervoor geen auteursrechten betaald.

De artiesten zullen zelf kunnen beslissen op welke tracks de advertenties kunnen verschijnen. Aanvankelijk zullen 20 partners, variërend van platenmaatschappijen tot onafhankelijke artiesten, deelnemen, maar het is de bedoeling dat uiteindelijk iedereen zal kunnen instappen.

SoundCloud zegt overigens dat het nieuwe, beginnende groepen wil blijven steunen. "We hopen dat jonge artiesten op die manier al vroeg geld zullen kunnen verdienen met hun muziek", zegt oprichter Alexander Ljung. SoundCloud blijft gratis, maar gebruikers die de advertenties niet willen zien of horen, zullen een betalend abonnement kunnen nemen.