Bonden niet te spreken over minimale dienstverlening

De onderhandelaars voor een nieuwe federale regering hebben afgelopen nacht tot 1.30 uur om de tafel gezeten. De bijna 12 uur durende gesprekken gingen over de overheidsbedrijven, ambtenaren, defensie, buitenlands beleid en mobiliteit. In de discussie over de overheidsbedrijven denkt coformateur Kris Peeters (CD&V) dat er een draagvlak is voor een minimale dienstverlening, onder andere bij het spoor en in de gevangenissen. Maar de vakbonden zijn niet te spreken over zo’n regeling.
Nicolas Maeterlinck

Luc Hamelinck van het ACV zegt dat de bonden “de afgelopen jaren geprobeerd hebben de sociale conflicten zo veel mogelijk te vermijden”.

“In die zin denken wij dat de regeling van een minimale dienstverlening eigenlijk een politieke zet is om de macht van de vakbonden te breken en stakingen onmogelijk te maken.”

Ook de socialistische vakbond vindt een opgelegde minimale dienstverlening een inbreuk op het stakingsrecht. Bovendien komt in zo'n scenario, bijvoorbeeld bij het spoor, de veiligheid in het gedrang, zegt Chris Reniers van ACOD: “Je kan niet verwachten dat je met minstens de helft minder mensen dezelfde veiligheid kan garanderen."

"Bovendien is ons spoornet zo uitgebouwd dat dat praktisch ook onmogelijk te realiseren valt. Dus je geeft de reizigers een vals beeld dat er zelfs met een staking toch nog veilig treinen zullen rijden.”

"Wilde stakingen moeten eruit"

Het probleem zit vooral bij de wilde stakingen. Dat zeggen voormalige spoorbazen Etienne Schouppe en Marc Descheemaecker. “Op het vlak van de normale stakingsorganisatie is er een protocol tussen vakbonden en directie dat correct nageleefd wordt. Maar de wilde stakingen moeten eruit", zegt Etienne Schouppe in "Het journaal".

"Die stakingen worden georganiseerd door lokale potentaten en worden dan achteraf door de vakbonden geregulariseerd. Die acties berokkenen enorm veel schade aan het imago van de spoorwegen én de vakbonden zelf."

Marc Descheemaecker pleit ook voor meer discipline bij spoorstakingen en geeft daarbij het voorbeeld van het Franse spoor. "Wie in Frankrijk wil staken, moet dat wel een paar dagen vooraf melden aan zijn werkgever. Op die manier kunnen werkwilligen toch aan de slag gaan. Daardoor rijden er tijdens stakingen toch treinen in Frankrijk, vergelijkbaar met een zondagsdienst.”

Het echte nachtwerk

Aanvankelijk was er vandaag een nieuwe formatiebijeenkomst gepland, maar die is geschrapt. "We hebben besloten gewoon zaterdag wat langer te onderhandelen", zei Kris Peeters na de bijeenkomst vannacht. Morgen wordt er ook niet onderhandeld, want dan zijn er partijbureaus en schepencolleges.

Dus dinsdag komen de onderhandelaars pas opnieuw samen. Maar dan ligt meteen de begroting op de onderhandelingstafel. Die wordt nu nog in werkgroepen voorbereid. Volgens Peeters zal er dan een versnelling hoger worden geschakeld. "Vanaf dinsdag kan het echt avond- en nachtwerk worden."

Intussen is er bij N-VA ongenoegen te horen over de onderhandelingsmethode. De partij van Bart De Wever vindt dat er niet snel genoeg knopen worden doorgehakt.