"Maak aparte meisjesklassen in het technisch onderwijs"

Jongens en meisjes moeten opnieuw apart les krijgen in het technisch onderwijs. Dat zegt Marc Lambotte, CEO van technologiefederatie Agoria, in een open brief. "Als gemengd onderwijs een beperkende factor wordt bij de vrije beroepskeuze van jongeren, dan moeten de voor- en nadelen van co-educatie van beide geslachten misschien opnieuw worden afgewogen", klinkt het in De Morgen.

Het aandeel meisjes in technische scholen ligt in ons land erg laag: nog geen 5 procent van de leerlingen in tso en bso zijn meisjes. Toch heeft dat volgens Marc Lambotte van Agoria niet zozeer met een verschil in talent te maken. "Jongens zijn technisch niet beter onderlegd dan meisjes. Deze veronderstelling maakt ons blind voor andere, belangrijke redenen waarom zo weinig meisjes zich inschrijven in technische scholen."

Lambotte is ervan overtuigd dat de aard van ons gemengd onderwijs meisjes misschien afremt om voor een zogenoemde "mannelijke" opleiding te kiezen. "Onzekerheid is inherent aan de puberteit. Jonge meisjes zijn bang om deel uit te maken van een schoolgemeenschap die ze percipiëren als een omgeving waar ze omringd worden door puberende, lawaaierige jongens die zich soms te buiten gaan aan allerlei vormen van geweld. Een omgeving waar hun veiligheid niet gegarandeerd wordt, is voor meisjes dan een afknapper."

"Ik durf niet voor een technische school te kiezen"

De CEO van Agoria is dus van mening dat gescheiden scholen in het technisch onderwijs een middel kunnen zijn om meer meisjes aan te trekken. Hij schreef daarover een opiniestuk naar aanleiding van een brief van een 13-jarig meisje dat de stap naar een technische opleiding niet durft te zetten. "Ik denk dat veel meisjes zijn zoals ik: ze durven niet naar een typisch mannelijke technische school te gaan", aldus Lotte.

Daarom zou voor die specifieke groep meisjes misschien een uitzondering gemaakt kunnen worden. "We moeten de veiligheid van meisjes proberen garanderen, en dat veiligheidsgevoel verhogen. Als dat niet lukt, dan moeten we ons de vraag durven stellen of we meisjes in die specifieke leeftijdsgroep niet de kans moeten geven om het beroep van hun voorkeur in een vrouwelijke omgeving aan te leren."

Toch beseft Lambotte dat zijn voorstel misschien niet meteen op gejuich onthaald zal worden. Gemengd onderwijs is in ons land al tientallen jaren vanzelfsprekend. "Net zoals het voor mijn kinderen moeilijk is om zich een wereld zonder smartphone in te beelden, ligt het concept van gescheiden jongens- en meisjesscholen mijlenver weg van hun belevingswereld", schrijft hij.

Freya Van den Bossche (SP.A) liet op Twitter alvast verstaan dat het idee van niet-gemengd onderwijs in 2014 misschien toch achterhaald is.