2014 blijkt succesvol voor Brussels Airlines

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar heeft Brussels Airlines tussen januari en augustus 500.000 passagiers méér vervoerd. In augustus is zelfs een uitzonderlijk sterke groei genoteerd, met 19,1 procent. Voor het eerst sinds de oprichting van de maatschappij is een bezettingsgraad van 81,5 procent genoteerd.

Volgens Brussels Airlines slaat de commerciële strategie van de maatschappij aan en worden er week na week meer passagiers aangetrokken. Dat heeft volgens de maatschappij te maken met een scherpe prijzenpolitiek, de uitbreiding van het aanbod, de toename van het aantal passagiers dat in Brussel overstapt tussen twee vluchten van Brussels Airlines en de focus op nieuwe zomerbestemmingen.

In augustus vervoerde Brussels Airlines 622.845 passagiers, 19,1 procent meer dan in augustus 2013. 540.422 van hen namen een korte of middellange vlucht, 102.423 een langeafstandsvlucht van of naar de VS of Afrika. De passagiersbezetting verbeterde met 4,4 procent, naar 81,5 procent.

Winst in 2015

Brussels Airlines ontstond in 2006 uit een fusie van SN Brussels Airlines en Virgin Express. Die eerste maatschappij was een doorstart van het ter ziele gegane Sabena, dat jarenlang de verliezen heeft opgestapeld. Een al te ambitieuze expansiepolitiek onder Swissair, een chronische lage bezettingsgraad en de aanslagen van 11 september 2001 deden de voormalige nationale luchtvaartmaatschappij definitief de das om.

Zelf heeft Brussels Airlines ook enkele moeilijke jaren achter de rug, maar dit jaar lijkt de toekomst er alvast heel wat rooskleuriger uit te zien. In 2013 leed de luchtvaartmaatschappij een verlies van zo'n 20 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een aanzienlijke verbetering verwacht op financieel vlak, maar de maatschappij verwacht pas in 2015 weer winstgevend te zijn.