"Impact op organisatie, aanbod en personeel"

De besparingsplannen voor de VRT zullen een impact hebben op de organisatie, op het aanbod en op het personeel. Dat zegt Leo Hellemans, directeur productie van de VRT, in een reactie op het nieuws dat de openbare omroep tegen 2019 39 miljoen euro moet besparen.

Hellemans is vooral teleurgesteld over de korte termijn waarin de besparingen moeten gebeuren. Het grootste deel daarvan, 22 miljoen euro, moet in 2015 al gerealiseerd worden. "Volgend jaar: dat is al over drie maanden, bij televisie is dat niets. De impact die dat heeft op de organisatie is niet realistisch ingeschat", vindt hij. "Onze vraag was om de besparingen meer te kunnen spreiden in de tijd, maar daar hebben we geen gehoor gekregen."

De besparingsplannen zullen een impact hebben op de organisatie, op het aanbod en op het personeel, zegt Hellemans. "Natuurlijk gaan we naakte ontslagen zoveel mogelijk proberen te vermijden, maar als je 22 miljoen euro bespaart, kan het natuurlijk niet dat er geen personeelsafslanking is. Dat is de mensen een rad voor ogen draaien".

"Waar mogelijk zullen we nog altijd efficiëntie-oefeningen doen, maar dat is niet makkelijk meer te organiseren, want de VRT heeft nog maar vier jaar geleden een besparingsronde doorgevoerd, waarbij veel oudere werknemers zijn opgestapt."

"2015 wordt een heel moeilijk jaar"

Meer efficiëntie vraagt Gatz inderdaad niet van de VRT. "Ik denk dat er al veel efficiëntiewinst gekomen is. Het gaat nu om een nieuwe, globalere opdracht: hoe vindt de VRT zijn plaats in de digitale mediasamenleving?", zei de nieuwe minister van Media.

Hellemans spreekt zijn vertrouwen uit in de boodschap van Gatz dat hij gaat voor "een sterke VRT", die inzet op digitalisering. "We moeten ambitieus zijn en blijven, maar 2015 wordt een heel moeilijk jaar".

Volgende week worden de impact van de opgelegde besparing besproken op de raad van bestuur van de VRT. Daarna volgt verder overleg met de vakbonden, partners en minister van Media Sven Gatz.