Air France roept piloten op weer aan het werk te gaan

Op de twaalfde dag van hun staking roept de directie van Air France de piloten op weer aan het werk te gaan. Die blijven echter een eenheidscontract eisen dat geldt bij Air France zelf, én bij dochtermaatschappijen Transavia en Hop!.

Het sociale conflict bij de op één na grootste luchtvaartmaatschappij is nog lang niet van de baan. De pilotenstaking bij Air France is nu al de langste staking uit de geschiedenis van de maatschappij, en de piloten willen doorgaan tot 30 september.

Gisteren trok de directie van Air France de controversiële expansieplannen voor lowcostdochter Transavia in. Het was de bedoeling om op lange termijn zo veel mogelijk binnenlandse en Europese vluchten over te hevelen naar Transavia Europe. Daarvoor zou de vloot van het huidige Transavia France meer dan verdubbeld worden. Op die manier wilde directie de concurrentie aangaan met lowcostmaatschappijen als EasyJet en Ryanair.

De piloten zijn nog niet gerustgesteld en blijven een eenheidscontract eisen dat niet alleen geldt bij Air France zelf, maar ook bij Transavia France en bij Hop!, een tweede dochtermaatschappij die vooral actief is op de binnenlandse markt. "Geen enkele piloot van Air France zal aanvaarden dat hij wordt tewerkgesteld bij Transavia en dat hem een nieuw contract wordt opgelegd", zegt een vakbondsvertegenwoordiger tegen de krant "Libération".

De directie heeft die eis van de piloten verworpen, wegens "totaal haaks op het project Transavia France". Volgens Air France werkt vandaag 58 procent van de piloten niet. 52 procent van alle vluchten is geschrapt. Vooral op de luchthavens van Marseille en Toulouse zijn veel vluchten geannuleerd: 84 à 85 procent.

Europese markt onder druk

Veel grote Europese maatschappijen proberen hun kosten te drukken om te verhinderen dat ze al te veel verlies boeken. Vooral de vluchten op de korte en middellange afstand van de zogenoemde nationale luchtvaartmaatschappijen zijn onvoldoende winstgevend of zelfs verlieslatend omdat die moeten opboksen tegen EasyJet en Ryanair, die soms veel goedkopere vluchten kunnen aanbieden. Keerzijde van de medaille is wel dat de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van die maatschappijen vaak slechter zijn.

Maatschappijen als Air France, Lufthansa en Iberia proberen daarom zo veel mogelijk binnenlandse en Europese vluchten over te hevelen naar lowcostdochters Transavia France, Germanwings en Iberia Express. In de praktijk betekent dat ook vaak slechtere arbeidsvoorwaarden voor personeel dat mee wordt overgeheveld.

Ook bij Lufthansa heerst er momenteel sociale onrust. Er waren al verschillende stakingsacties en ook nu is er nog altijd geen akkoord tussen piloten en directie.