Piloten Air France beëindigen staking

De piloten van Air France gaan na twee weken staking opnieuw aan het werk. Dat heeft de pilotenvakbond SNPL aangekondigd. De wensen van de piloten werden niet allemaal ingewilligd door de directie. Het ging om de langste staking uit de geschiedenis van Air France.
AP2012

"De voorwaarden voor een sociale dialoog zijn vandaag niet ingevuld. We hebben beslist onze verantwoordelijkheid te nemen en de staking stop te zetten", zegt Guillaume Schmid, woordvoerder van SNPL. "We willen de discussie nu voortzetten in een serener kader".

Volgens de directie van Air France zal het nog tot dinsdag duren vooraleer de normale dienstregeling weer volledig van kracht zal zijn. Vliegtuigen die meerdere dagen aan de grond hebben gestaan, moeten eerst worden nagekeken vooraleer ze opnieuw de lucht inmogen.

De staking hield sinds 15 september zowat de helft van de Air France-toestellen aan de grond. In eerste instantie was de stakingsactie gericht tegen de kostenbesparingen en plannen van de directie om prijsvechter Transavia France uit te breiden, terwijl het verlieslatende Europese en binnenlandse netwerk van Air France zelf naar verwachting verder wordt gesaneerd.

Afgelopen woensdag kondigde de directie aan dat ze de uitbreiding van Transavia France tot Transavia Europe zou intrekken, maar de staking werd niet stopgezet. De piloten wilden nog meer eisen ingewilligd zien, zoals betere arbeidsvoorwaarden voor de Franse Transavia-piloten, op het niveau van Air France. De directie weigert daarmee in te stemmen.

Tot gisteren leek de toestand hopeloos. De Franse regering was zelfs niet eens bereid om te bemiddelen. De staking heeft Air France 20 miljoen euro per dag gekost.