Chinees nieuwsagentschap richt zich tot Europese media

Het persagentschap Xinhua, dat geldt als spreekbuis van de Chinese overheid, gaat zich rechtstreeks tot westerse media richten. Het ontwikkelt daarvoor enkele tekst- en fotoproducten die in Brussel aan de pers zijn voorgesteld.

De producten bevinden zich nog in een embryonaal stadium, maar hebben volgens directeur-generaal van Xinhua Europa Wang Chao Wen toch al een veertigtal media in 22 Europese landen kunnen interesseren.

"Op basis van marketing-onderzoek in Europa hebben we proberen te achterhalen wat de informatiebehoeften zijn van de Europese lezers over de Chinese samenleving", zei Wen. "De producten zijn op basis daarvan ontwikkeld."

De producten voor de Europese markt beperken zich momenteel tot fotocollecties en een newsletter per e-mail met nieuws over de Chinese economie en financiën, "over de nieuwe Chinese economische politiek" en ook met "duidingsreportages" over Chinese, vooral economische kwestie.

De newsletter zou tot driemaal per week verschijnen. Wat foto betreft heeft Xinhua een reeks collecties samengesteld over de natuur en de toeristische attracties in China, maar ook in Europa, aangevuld met nieuwsbeelden uit China.

Xinhua heeft vandaag al honderden medewerkers in de diverse Europese hoofdsteden, maar tot hiertoe deden die hoofdzakelijk aan nieuwsgaring in tekst en foto op de Europese markt voor de Chinese markt. Met deze nieuwe mediaproducten ziet het er naar uit dat het Chinese staatsagentschap een aanzet wil geven tot een beweging in de omgekeerde richting.

Xinhua is er namelijk van overtuigd dat vele westerse media op zoek zijn naar meer informatie over de Chinese economie en de verschillende regio's van het land.