Albert Heijn slaat Zwarte Piet in de ban

Albert Heijn doet Zwarte Piet grotendeels in de ban. In de grootste supermarktketen van Nederland zal de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed opduiken, meldt de krant Algemeen Dagblad (AD). In de Belgische vestigingen blijft Zwarte Piet.

In reclames en campagnes binnen en buiten de winkels is de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien. Op de posters speelt een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet.

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold "lang en goed" nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet "dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie".

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. Van Dijk: "Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen."

In Nederland woedt al geruime tijd een maatschappelijk debat over de rol van de Zwarte Piet in het Sinterklaas-verhaal. De discussie wordt tot in de rechtszaal gevoerd.

In de Belgische vestigingen van Albert Heijn zal de "klassieke Sinterklaas-traditie worden gevolgd", aldus een woordvoerster van Albert Heijn België, dus inclusief Zwarte Piet.