Gent gaat fietsen delen

In Gent start vanaf april of mei een systeem om fietsen te delen. Dat kost 600.000 euro, maar Gent doet het bescheiden. De fietsen moeten altijd teruggebracht worden naar het punt waar ze zijn opgehaald.
AP2013

Gent noemt zichzelf een fietsstad, en is het dus aan zichzelf verplicht om met een fietsdeelsysteem uit te pakken. Na lang aarzelen gaf de gemeenteraad het startschot om dat te doen. Tegen april of mei moet het hele systeem operationeel zijn. 

Het uitgangspunt is daarbij wat men "back to one" noemt. Dat betekent dat de fietsen altijd weer afgezet worden op het punt waar ze zijn opgehaald. En niet, zoals in Antwerpen, op punten verspreid over de stad.

"Dat heeft enerzijds budgettaire redenen", zegt de Gentse mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. "Het systeem zal ons over vier jaar gespreid 600.000 euro kosten. Als we hetzelfde systeem als in Antwerpen willen, kost ons dat 1,5 miljoen euro". Ook de schaalgrootte speelde Gent parten.

Voetafdruk

Volgens Watteeuw is het echter ook een ecologische keuze. "Voor de ecologische voetafdruk willen we geen systeem waarbij een bestelwagen dagelijks rondrijdt om fietsen op te halen en terug te brengen. In Antwerpen wordt jaarlijks honderdduizend kilometer gereden om fietsen te herverdelen."

Vanaf april of mei zullen 100 fietsen over tien locaties in de stad verdeeld worden, het aantal kan naargelang het succes uitgebreid worden. De plaatsen moeten nog bepaald worden, maar het zal onder meer gaan om bedrijventerreinen en park-and-bike plaatsen.