Tegen eind 2018 fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen

Tegen eind 2018 wil de provincie Oost-Vlaanderen de fietsroutes Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen als fietssnelwegen. Jaarlijks wordt 2,5 miljoen euro uitgetrokken om twintig kilometer "topwegen" te bouwen die het functioneel fietsverkeer verhogen.

Oost-Vlaanderen profileert zich al langer als fiets- en wielerprovincie. Al in 1997 werd een "fietsnota" voor de aanleg van fietssnelwegen en een fietsroutenetwerk goedgekeurd. Intussen is 69 procent daarvan al gerealiseerd. Het netwerk "Lange Afstandsfietspaden" (LAF) is ongeveer 1.200 kilometer lang, de helft daarvan (ruim 600 km) zijn "prioritair functionele routes" die kunnen dienen als "fietssnelweg".

Die "fietssnelwegen" zijn nog niet overal gerealiseerd. Momenteel is 43 procent van het netwerk van "goede tot zeer hoge kwaliteit". 26 procent is "befietsbaar", wat betekent dat fietsers er de weg delen met andere gebruikers. De rest, ongeveer 200 kilometer (31 procent) ontbreekt volledig. Deze missing links worden route per route aangepakt. 

Algemeen gezien wil de provincie 20 km fietssnelwegen per jaar realiseren. Daarvoor is een budget van 2,5 miljoen euro per jaar opzijgezet in het meerjarenplan. Het budget wordt ook gebruikt om fietsbruggen en/of fietstunnels te bouwen.

"Pareltjes op vlak van infrastructuur"

Tegen eind 2018 wil Oost-Vlaanderen onder meer de fietssnelwegen Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen. Het is de bedoeling om met een elektrische fiets op een halfuur van Deinze, Wetteren of Lokeren naar Gent te raken.

"De fietssnelwegen moeten pareltjes op het vlak van fietsinfrastructuur worden", zegt gedeputeerde Peter Hertog (SP.A), bevoegd voor Mobiliteit. "Er wordt sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid. De snelwegen zullen ingericht worden als 'gestrekte' route: vlak, rechtdoor en zoveel als mogelijk conflictvrij, met beveiligde kruispunten. De minimumbreedte wordt drie meter, bij voorkeur in beton of asfalt en de ontwerpsnelheid 30 kilometer per uur."

Een overzicht van de fietstroutes die als fietssnelweg worden uitgebouwd staat op www.oost-vlaanderen.be/mobiliteit.