Duurdere tickets dreigen De Lijn in verlies te storten

Als De Lijn haar prijzen verhoogt, dreigt het aantal reizigers drastisch te dalen. Dat blijkt uit een studie naar de prijsgevoeligheid van de reizigers die de vervoersmaatschappij liet uitvoeren. Door de voorziene prijsstijging van 5% zou de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets. Dat schrijft De Morgen.

De Lijn moet op zoek naar 17 miljoen euro. Vanaf 1 februari gaan de prijzen voor een ticket met 5% omhoog. 65-plussers zullen binnenkort 180 in plaats van 0 euro moeten betalen voor een jaarabonnement. Een Buzzy Pazz zal 200 euro kosten, in plaats van 183 euro vandaag.

De Lijn liet een studie uitvoeren naar de prijsgevoeligheid van het openbaar vervoer. Dat is de impact van een prijswijziging op de vraag naar tickets. Uit die studie blijkt dat de prijsgevoeligheid van biljetten en kaarten rond -1 ligt. Dat wil zeggen dat, als de prijs met 1% stijgt, de vraag naar biljetten en kaarten met 1% daalt.

Met de beoogde prijsstijging van 5% zou ook de verkoop met 5% kunnen dalen. Op een totaal van 540 miljoen reizigers in 2013 zou dat een daling betekenen van maar liefst 27 miljoen tickets.

Prijs niet enige factor

Maar zo eenvoudig is het niet, nuanceert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Volgens hem is de prijs niet de enige factor die de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer bepaalt. Ook de kwaliteit, de snelheid, de stiptheid en het comfort spelen daarin een rol, aldus Weyts. "Bovendien is het onderzoek van De Lijn louter gericht op het prijseffect van tickets en meerrittenkaarten, en niet van abonnementen. Er is nagegaan vanaf welk prijsniveau reizigers beginnen te kiezen voor een ander product."

Slimme investeringen

Joris Vandenbroucke, Vlaams Parlementslid voor SP.A, waarschuwt voor een vicieuze besparingscirkel. "Door de tarieven drastisch te verhogen en te snoeien in het aanbod, dreigen reizigers af te haken. Minder reizigers betekent minder inkomsten. Zo loop je het risico dat hogere tarieven uiteindelijk tot lagere ontvangsten leiden."

Vandenbroucke ziet meer heil in slimme investeringen. "Wie de prijzen wil aanpassen, moet eerst onderzoeken wat de effecten zijn op het aankoop- en verplaatsingsgedrag van de reizigers. Anders wordt het openbaar vervoer kapotgemaakt en zullen de files toenemen."