Procter&Gamble stapt uit Duracell

De Amerikaanse fabrikant van consumentenproducten Procter&Gamble (P&G) gaat zijn batterijenmerk Duracell afstoten. Daarbij geniet het scenario van een verzelfstandiging de voorkeur, zo kondigde P&G aan bij de publicatie van kwartaalresultaten. In België is er een Duracell-fabriek in Aarschot, waar midden dit jaar nog circa 450 mensen werkten.

Duracell zou een zelfstandig bedrijf worden, waarbij de aandeelhouders van P&G de mogelijkheid krijgen om aandelen om te ruilen voor een belang in de batterijenfabrikant.

P&G, het moederbedrijf van merken als Gillette, Pampers, Ariel en Braun, zag zijn omzet vorig kwartaal stabiliseren op 20,8 miljard dollar. De nettowinst zakte met ruim een derde naar 2 miljard dollar.

De topman van P&G, A.G. Lafley, is bezig met een operatie om de activiteiten te stroomlijnen. Daarbij worden kosten bespaard en werden al de dierenvoedingsactiviteiten verkocht. In totaal wil P&G af van een honderdtal merken.