Meer centen voor digitaal toerististisch platform, toog en tafel

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) investeert ruim 5 miljoen euro in projecten rond de digitalisering van de Vlaamse toeristische troeven en in enkele culinaire projecten. Daarbij ligt de focus volgens Weyts op de Vlaamse kunststeden en de Vlaamse regio's.

"Geen honderden projecten die allemaal een duizendtal euro's krijgen, wel gefocuste ondersteuning rond specifieke thema's", licht Ben Weyts toe.

Een eerste focus is gericht op de digitalisering van onze toeristische troeven. Dat moet helpen de trekpleisters zo hedendaags mogelijk aan te prijzen. Voorbeelden zijn een digitaal platform met thematische erfgoedroutes in Brugge, het diamantverhaal via een app en een "diamond plan" in Antwerpen en een onlinecampagne om de topstukken in de collecties van de Brusselse musea te promoten.

Daarnaast gaat extra steun naar onze eet- en drinkcultuur, zowel op topniveau als aan de "gewone toog en tafel", luidt het. Daarbij gaat  770.000 euro naar een Bierbelevingscentrum op de site van brouwerij De Koninck in Antwerpen, een 330.000 euro naar het Brugs Biermuseum. Er komen ook extra middelen voor nieuwe of vernieuwde infokantoren in Heusden-Zolder, Ronse, Kasterlee en Tervuren.

In Tervuren krijgt het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika 550.000 euro steun voor het nieuwe onthaalpaviljoen en een betere toeristenontvangst in het gerenoveerde museum. Eerder vandaag klaagde directeur Peter Gryseels van dat museum nog de besparingsmaatregelen aan die de federale regering oplegt aan zijn instelling.