213 banen op de tocht bij contactcenter Unamic/HCN in Leuven

Het contactcenter Unamic/HCN in Leuven wil zijn afdeling customer care sluiten. Daardoor verliezen 213 werknemers mogelijk hun baan. De directie heeft de intentie om de afdeling te sluiten vandaag bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad. Een groot deel van het personeel is met toestemming van de directie naar huis gegaan.

De aanleiding voor de herstructurering is het verlies van de grootste klant van het contactcenter, het energiebedrijf Eni. Dat contract loopt af op 30 november volgend jaar. Een aanzienlijk deel van de werkzaamheden zal in de toekomst worden uitgevoerd in lageloonlanden. Het zou gaan om Tunesië.

"Het einde van de samenwerking met Eni zet de continuïteit van ons huidige model van werken onder druk", zegt de directie in een mededeling. Een grondige analyse van de onderneming heeft uitgewezen dat de afdeling klantenservice (customer care) niet meer rendabel zal zijn, luidt het.

Het contract met Eni is goed voor 75 procent van de omzet van de afdeling customer care. Die afdeling vertegenwoordigt 80 procent van de totale omzet van Unamic/HCN. De getroffen afdeling stelt 213 van de in totaal 250 werknemers te werk in Leuven.

De komende dagen gaat de directie overleggen met de sociale partners. "We respecteren alle juridische voorschriften en zullen alles in het werk stellen om een serene, efficiënte en constructieve dialoog op te starten met de sociale partners", aldus de directie.

Nieuwe klanten?

Na de aankondiging van de directie is een groot deel van het personeel met toestemming van de directie naar huis gegaan.

"De meeste werknemers waren na het vernemen van het nieuws met stomheid geslagen. Tot echte acties is het niet gekomen, omdat de directie de schuld voor deze herstructurering toeschreef aan het verlies van een klant", aldus Gina Vannieuwenhuysen, van de socialistische vakbond BBTK.

De beslissing van Unamic/HCN is het gevolg van het verlies van het energiebedrijf Eni als klant. "Ik heb er 'een déjà vu-gedachte' bij, want ook vorig jaar was er in Molenbeek een zware herstructurering bij het callcenter Teleperformance, toen eni een aantal activiteiten naar Maastricht overbracht. Dit keer wil men activiteiten overbrengen naar Tunesië. Wat mij wel sterk verwondert, is dat Unamic/HCN nu al zegt dat ze de hele afdeling customer care gaat sluiten terwijl ze toch nog tot november volgend jaar tijd heeft om nieuwe klanten te zoeken. Dat dergelijke transfers zo vaak gebeuren bij callcenters heeft onder meer te maken met de weinig solide contracten", aldus vakbondssecretaris Jan Meeuwens van de BBTK.

Op 17 november starten de directie en vakbonden onderhandelingen over de herstructurering.

Xerox

Unamic/HCN werd in 2009 opgericht en in 2011 overgenomen door Xerox. Het bedrijf wordt ingeschakeld door andere bedrijven om het contact met de klanten te regelen. Er zijn vestigingen in Nederland, België, Suriname en Turkije. Naast de afdeling customer care telt het bedrijf ook een afdeling it-outsourcing en een consultancy-afdeling.