"Bladeren op sporen oorzaak van treinongeluk Linkebeek"

Het treinongeluk in Linkebeek is veroorzaakt door bladeren op de sporen. Dat blijkt uit de eerste vaststellingen van de parketdeskundige. Het Brusselse parket heeft intussen het spoor waarop het ongeval gebeurde weer laten afsluiten, wat lichte hinder veroorzaakt op het spoor.

Bij het ongeval, gisteren iets na 13.30 uur, reed een werktrein met lage snelheid in op een reizigerstrein. Die trein was onderweg van Aalst naar Eigenbrakel en had net het station van Linkebeek verlaten. 16 van de 41 inzittenden raakten lichtgewond, onder wie de bestuurder van de werktrein.

Gisteren werd al geopperd dat bladeren die op het spoor lagen de boosdoener waren en dat wordt volgens de eerste vaststellingen van de parketdeskundige bevestigd. "Uit de eerste bevindingen blijkt dat dat inderdaad de oorzaak zou zijn", zegt Laurens Dumon, woordvoerder van het Brusselse parket. "Als treinen over gevallen bladeren rijden, ontstaat er blijkbaar een pulp die de sporen bijzonder glad maakt. Zowel de passagierstrein als de werktrein zouden over dergelijke bladeren gegleden zijn."

De verantwoordelijkheid van het ongeluk moet dus niet gezocht worden bij de treinbestuurders.  "De bladeren zouden de enige oorzaak zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat beide treinen geremd hebben", klinkt het.

Beide sporen werden na verloop van tijd vrijgegeven, maar het wegslepen van de passagierstrein vanuit Linkebeek naar Schaarbeek veroorzaakte vanmorgen wel nog ernstige hinder op de oostelijke ringlijn 26 rond Brussel. Intussen zijn alle sporen opnieuw in gebruik genomen en zijn er geen vertragingen meer.