"Weet iemand hoe dit kon gebeuren?"

Sinds zondag is hij niet meer van het internet weg te branden. Nochtans is Alex niet meer dan een goed ogende jongen die werkt voor de winkelketen Target. Een meisje merkte hem op, fotografeerde hem en zette zijn foto op Twitter. Snel werd de foto massaal gedeeld via diverse sociale media, tot afgrijzen van het meisje dat de foto gepubliceerd had en zelfs haar account liet afschermen. En Alex, die bleef onzichtbaar. Maar dat was dan ook de minste zorg van het internet.

Op het internet werd er vooral "gespeeld" met het nieuwe idool. Er werden verschillende Twitteraccounts aangemaakt, zoals DGM Alex (met intussen al meer dan een half miljoen volgers en twijfels of hier misschien de echte Alex achter zit) en Alex from Target (met bijna 40.000 volgers). Er werd gestart met een website, een tumblr (“This account is meant to be funny and is a joke ok”), een Facebookpagina (met ruim 34.000 likes) en zelfs de hoofdrol in een beginnend stationsromannetje.

Grappen en grollen bleven dus niet uit, maar intussen stelden nieuwsmedia zich meer dan ooit de vraag waarom deze doodgewone jongen zo’n hype kon worden. "Zonder ook maar enige waarneembare reden heeft het internet kennisgemaakt met Alex", aldus Time, dat het internet "a creepy place" noemt. Volgens The Guardian overkomt internetroem je gewoon, vooral wanneer men het het minst verwacht.

Huffington Post vindt dit opnieuw een voorbeeld hoe iets viraal kan gaan, zonder enige reden, alleen maar omdat er iets viraal moet gaan. "De vraag stellen hoe dit is kunnen gebeuren, geeft nooit een antwoord dat voldoet. Die vraag stellen heeft zelfs geen zin", staat dan weer te lezen op Washington Post, "Alex mag dan nu een internetster zijn, maar het is het internet dat hem bezit. Hij is duidelijk niet degene die zijn eigen roem zelf bepaald heeft."

Bij Target wrijft men zich intussen wel in de handen voor zo’n onbetaalbare reclame. Woordvoerster Molly Snyder op Huffington Post: "We zijn compleet verrast dat een van onze medewerkers in werkplunje zonder er iets voor te doen het internet verovert. Maar ons hele team is geweldig, inclusief Alex from Target."

Hier beneden kunt u de originele foto zien en een aantal bewerkingen/reacties:

lees ook