Autobouwer en circuitdirectie ruziën om een bocht

De directie van Spa-Francorchamps gaat stappen ondernemen tegen de associatie die de Nissan Motor Co. maakt tussen de beroemde bocht "Eau Rouge" en een sportieve versie van het model Infiniti Q50. "We hebben onze antwoordstrategie nog niet bepaald, maar zullen niet zonder reactie blijven op een dergelijk flagrant gebrek aan fair play", verklaart algemeen directeur Pierre-Alain Thibaut.

Nissan pakt voor de benaming van een nieuwe versie van het model Q50, van het luxemerk Infinity, uit met de toevoeging "Eau Rouge". Met die verwijzing naar de befaamde bocht op het circuit van Spa-Francorchamps wil de fabrikant het sportieve karakter van de nieuwkomer in de verf zetten. De verwijzing is echter niet naar de zin van de directie van het Ardense circuit. "Het minimum was om ons voor zo'n beslissing te contacteren", legt algemeen directeur Pierre-Alain Thibaut uit.

Na overleg is beslist om stappen te ondernemen. Wat die stappen inhouden, is niet duidelijk. "Het dossier is complex. We bevinden ons op een mondiale markt en zullen daarom een competent advocatenkantoor zoeken dat ons moet adviseren over de te volgen strategie, ook al bestaat de associatie tussen de twee merknamen pas sinds enkele maanden."

Nissan wijst erop dat het hier enkel om een prototype gaat en dat de directie nog geen definitieve naam voor de Q50 heeft vastgelegd. Associaties met racecircuits zijn overigens geen nieuwigheid in de sector. Het van oorsprong Britse Bentley bijvoorbeeld gebruikt voor één van zijn modellen de naam Mulsanne die verwijst naar het circuit van Le Mans in Frankrijk. Voor alle duidelijkheid: de Musanne is geen bocht maar een lang, recht stuk.