Thalys goed op snelheid voor de nieuwe bedrijfsstructuur

Thalys kan onder een goed gesternte in maart 2015 de overgang maken naar een nieuwe structuur. Dit jaar zullen er net geen 7 miljoen reizigers vervoerd worden, terwijl de omzet de 500 miljoen euro zal bereiken. Dat heeft Thalys-CEO Franck Gervais woensdag gezegd tijdens een persconferentie in Brussel.

Thalys wordt vanaf 31 maart 2015 een volwaardige spoorwegonderneming, met als aandeelhouders de Franse spoorwegmaatschappij SNCF (60 procent) en de Belgische NMBS (40 procent). Dat moet een efficiënter beheer mogelijk maken van de Thalys-hogesnelheidstreinen en het personeel. Thalys zal ook zelf rijpaden aanvragen. Nu gebeurt dat altijd onrechtstreeks, via bijvoorbeeld de NMBS.

Extra personeel

Door de veranderingen komt er extra personeel bij Thalys: van 200 naar 550 werknemers. Het gaat onder meer om treinbestuurders en -begeleiders. Zij maken vrijwillig de overstap van bij NMBS of SNCF, met behoud van statuut.

Volgens Thalys-topman Gervais zit de omvorming op schema. Het is bijvoorbeeld nog wachten op de nodige veiligheidscertificaten. De cijfers zijn alvast goed: de omzet stond eind september 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal passagiers met bijna 4 procent was toegenomen.

"Spooktreinen" blijven rijden

De nieuwe structuur zal niets veranderen aan de zogenoemde "spooktreinen" naar Oostende en richting Wallonië, aldus nog Gervais. "Dat is iets tussen de Belgische overheid en de NMBS." Er komt ook geen uitbreiding van het Thalys-park van 26 treinstellen.

Thalys werd opgericht in 1996. De rode hogesnelheidstreinen rijden in België, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Eind 2013 werd de 100 miljoenste passagier verwelkomd.