Unizo stuurt valse phishingmail naar leden als bewustmaking

Werkgeversorganisatie Unizo wil zijn leden bewustmaken van het gevaar van internetfraude. Daartoe stuurde de organisatie een valse phishingmail uit naar zijn leden. 43,5 procent van de ondernemers opende de mail en 41 procent daarvan klikte op de valse link.

Volgens Unizo bewijst de test dat phishing een reëel probleem is, waar ook ondernemers slachtoffer van worden. Phishing is een vorm van internetfraude waarbij een fraudeur via een mail mensen probeert te lokken naar een valse website, die vaak een kopie is van een echte website, om hen zo hun inlognaam, paswoord en creditcardnummer te ontfutselen.

Unizo stelde ook zo'n mail op, maar de mensen die de mail openden en op de link klikten kregen een waarschuwing te zien dat ze in de val gelopen waren. Ze kregen ook advies over hoe ze de phishingmail hadden kunnen herkennen.

Van de 5.000 aangeschreven ondernemers hebben 2.177 mensen de mail geopend, dat is 43,5 procent. Van die 2.177 mensen hebben 898 doorgeklikt op de link in de e-mail, dat is 41 procent van alle personen die de mail openden.