Annick De Ridder boos op De Lijn: "Attest stond te vroeg online"

De Lijn heeft gisteren veel te vroeg een attest online gezet voor wie hinder ondervond van de betoging. Dat vindt Vlaams Parlementslid Annick De Ridder (N-VA). De Lijn reageert verbaasd op de kritiek.

De vakbondsbetoging in Brussel heeft gisteren tot heel wat hinder geleid bij bus- en tramgebruikers in heel Vlaanderen. Daarom zette De Lijn een attest op haar website, dat werknemers die te laat waren op hun werk of scholieren die te laat kwamen op school konden voorleggen.

Het attest stond 's ochtends al online. En dat is te vroeg, vindt De Ridder. "Het is te gek voor woorden", zegt ze aan VRT Nieuws. Ze vindt dat hiermee een verkeerd signaal gegeven wordt. "Ten eerste naar de werknemers van De Lijn. Daartegen zegt men eigenlijk dat het geen probleem is dat de dienstverlening totaal verstoord wordt voor de mensen."

Daarnaast is het ook een verkeerd signaal naar werknemers en scholieren, vindt ze. "Daartegen zegt men dat ze zich vooral niet moeten haasten om naar het werk of naar school te gaan. Ze zijn te voortvarend geweest."

De Lijn begrijpt naar eigen zeggen de kritiek niet. "De hinder in de dienstverlening was er al van 's ochtends vroeg. Die is niet pas ontstaan na de betoging 's middags", zegt woordvoerder Tom Van der Veken. "We hebben veel mensen geholpen door het attest op de website te zetten."

De Ridder vindt eigenlijk dat De Lijn pas een attest aan reizigers mag geven als ze daar zelf om vragen. Dat is volgens de vervoersmaatschappij financieel niet haalbaar.