"Rendabele lijnen bij NMBS laten en rest bij De Lijn dumpen: dat is geen samenwerking"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zegt niet a priori nee tegen het ideetje van zijn federale collega Jacqueline Galant (MR) om niet-rendabele treinen te vervangen door bussen. Hij wil samenwerken, "maar niet alleen om op die manier de problemen van de NMBS op te lossen".

"Wij zijn voorstander van samenwerking tussen De Lijn en de NMBS", zegt Weyts aan deredactie.be. Hij heeft het dan in de eerste plaats over een betere afstemming van het aanbod van de regionale vervoersmaatschappijen op dat van de spoorwegen.

"Op nog al te veel plaatsen zijn de NMBS en De Lijn quasi concurrenten", aldus Weyts. "Soms lopen bus- en treinlijnen bijna letterlijk naast elkaar. Daar wordt niemand beter van. Als we ons aanbod op elkaar afstemmen, halen we daar beiden profijt uit. Dan kunnen we bijvoorbeeld besparen én toch voor een beter openbaar vervoersaanbod zorgen. Maar de invalshoek moet hoe dan ook zijn: hoe verbeteren we de mobiliteit van de Vlaming?"

"NMBS mag zegje doen over De Lijn, maar wij ook over hen"

Maar Weyts vindt wel dat de samenwerking van twee kanten moet komen. "De NMBS voerde recent een nieuw vervoersplan in zonder overleg met De Lijn of met de Vlaamse overheid. Uiteindelijk moeten wij nu noodgedwongen ons vervoersplan aanpassen aan dat van de NMBS, een absoluut gemiste kans", klinkt het.

"We kunnen prima samenwerken", vindt Weyts. "De NMBS mag van mijn part zeker haar zegje doen over onze vervoersplannen maar wij ook in die van hen én in hun investeringsplan zodat we in Vlaanderen zélf de meest noodzakelijke spoorinvesteringen kunnen aanduiden en die meteen ook laten aansluiten op ons openbaar vervoersaanbod. En voor de duidelijkheid: de rendabele lijnen bij de NMBS laten en de rest bij De Lijn dumpen, dat is niet wat ik onder samenwerking versta."

Vorig jaar stelde de N-VA nog voor om de spoorwegen te regionaliseren en op te splitsen in een Vlaamse en Waalse NMBS die de treinen doen rijden, naast een Vlaamse, Brusselse en Waalse Infrabel die het spoornet onderhouden en één confederale veiligheidsdienst voor het Belgische net. Nu verwijst het kabinet-Weyts naar het regeerakkoord, dat "geen communautaire context" heeft.

"Er zit geen grote communautaire hervorming aan te komen. We moeten dus op andere sporen werken", klinkt het. Het komt erop aan de bussen en trams beter af te stemmen op het treinverkeer, want een slechte afstemming doet velen volgens een woordvoerder van Weyts nu nog in de auto kruipen.