Loren: "Bang dat haar tepels elk moment op mijn bord zullen belanden"

Het is de meest iconische foto uit het "gouden tijdperk" van de Hollywoodcinema: Sophia Loren die zijdelings en schijnbaar vol minachting de diep uitgesneden decolleté van Jayne Mansfield gadeslaat. Bijna 60 jaar na datum doet de Italiaanse actrice de ware toedracht van de foto uit de doeken.

De foto werd genomen in Hollywood in 1957 op een feestje dat filmstudio Paramount ter ere van Loren had georganiseerd. Twee jaar eerder had ze hoge ogen gegooid op het filmfestival van Cannes, nu stond ze op de rand van haar grote doorbraak in de VS.

"De hele cinemawereld was aanwezig", vertelt ze nu bijna 60 jaar later aan Entertainment Weekly. "Het was ongelooflijk. En dan komt plots Jayne Mansfield binnengewandeld, als laatste. Ze liep recht op mijn tafel af. Ze wist dat iedereen keek."

Mansfield ging zitten, de fotograaf deed zijn werk en de rest is geschiedenis. Was Loren niet opgezet met de komst van Mansfield, zoals de beroemde foto laat uitschijnen? Of wat was precies aan de hand?

"Luister", legt Loren uit. "Kijk naar die foto. Waar zijn mijn ogen? Ik staar naar haar tepels omdat ik bang ben dat ze elk moment op mijn bord zullen belanden. De angst staat op mijn gezicht te lezen. Ik ben zo bang dat alles in haar jurk over de tafel gaat ontploffen. Boem!"

Hoewel die avond talloze andere foto's van Loren zijn genomen waarop ze lacht en plezier maakt, is het toch deze ene afbeelding waarop ze schijnbaar afgunstig loert die de wereld rondging. Tot op vandaag weigert ze de foto te signeren. Enerzijds uit respect voor Mansfield die in 1967 bij een ongeval om het leven kwam, anderzijds omdat ze zich niet lekker voelt bij de gedachte. "Ik wil er niks meer mee te maken hebben."