Elektrische auto produceert evenveel fijn stof als benzinewagen

De elektrische auto produceert nauwelijks minder fijn stof dan benzinewagens. Dat komt onder meer door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek. Dat blijkt uit een analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).

De uitstoot door de verbranding van brandstoffen (de zogenoemde uitlaatemissies) mag bij elektrische auto's -die op batterijen rijden- dan al nihil zijn, de uitstoot van fijn stof door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek is bij elektrische wagens even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij een "klassieke" benzinewagen. Dat komt onder meer omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan conventionele wagens. Zeker in de stad, waar vaker wordt geremd, maakt dit een groot verschil. 

De elektrische auto maakt wel milieuwinst op de dieselwagen, omdat daar ook de uitstoot van stikstofoxide een rol speelt. "Als elektrische wagens alle dieselwagens zouden vervangen, zou er zeker een milieuwinst zijn", zegt Bruno Van Zeebroeck in De Standaard. "Maar vervang diezelfde dieselwagens door benzinewagens en de winst is bijna even groot. Als we louter naar fijn stof kijken, heeft het weinig zin om veel geld te investeren in de aanschaf van een elektrische auto."

Lichte elektrische voertuigen -elektrische fietsen of zeer lichte voertuigen die beperkt zijn wat betreft maximumsnelheid- leveren volgens Van Zeebroeck wel een meerwaarde in de steden.

"Beperkte milieuwinst, waarom fiscaal stimuleren?"

Op basis van zijn onderzoek uit Van Zeebroeck bedenkingen bij het fiscaal stimuleren van de elektrische auto. "Elektrische voertuigen zijn duur, kosten al snel 10 tot 15.000 euro meer dan een gewone wagen. Mogen we van de overheid verwachten dat ze een deel van dit bedrag bijpast gezien de beperkte milieuwinst?", vraagt hij zich af. "Bovendien lossen ze het fileprobleem niet op en nemen ze in de stad evenveel schaarse ruimte in beslag."

Van Zeebroeck wijst er in "De ochtend" ook op dat er op basis van -evenwel beperkte- praktijktests vragen gesteld kunnen worden bij de zuinigheid van elektrische wagens. "Want uit die praktijktests zou blijken dat het energieverbruik van elektrische auto's niet zo laag zou zijn als berekend. Het verschil met het theoretische verbruik zou groter zijn dan bij een conventionele wagen."