"Meer betalen voor minder openbaar vervoer"

"We zullen allemaal meer moeten betalen voor minder openbaar vervoer." Zo reageert SP.A-parlementslid Joris Vandenbroucke op de aangekondigde besparingsmaatregelen van De Lijn. Volgens de SP.A is het een "dom en asociaal beleid, met een kille besparingslogica."

Volgens Vandenbroucke deponeert De Lijn een nieuwe factuur in de bus van de gewone gezinnen. "Dom en asociaal", zo bestempelt Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke de plannen. "Hier zit geen visie op duurzame mobiliteit achter, enkel een kille besparingslogica. Zij die het meest afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, moeten betalen voor de ideologische scherpslijperij van deze regering."

Tegelijk wordt er volgens Vandenbroucke gesneden in het aanbod. "Minister van Mobiliteit Ben Weyts kondigde immers de afschaffing van de basismobiliteit aan. Van nieuwe investeringen hebben we nog niets vernomen. We gaan dus meer betalen voor minder openbaar vervoer", aldus de SP.A'er.

"Werk maken van beïnvloeding verkeerslichten"

Ook bij Groen reageert men ontevreden. "Scholieren, studenten, werknemers, gepensioneerden: voor iedereen worden de tickets duurder en het aanbod minder goed", zegt Groen-fractieleider Björn Rzoska. "De keuzes van de Vlaamse regering zijn bovendien slecht voor het milieu, het klimaat en voor de gezondheid van de mensen."

"De Vlaamse regering zou ook beter inzetten op het garanderen van de vlotte doorstroming van bussen en trams, wat ook efficiëntiewinsten zou opleveren. Jaarlijks gaan miljoenen euro's overheidsgeld verloren door bussen en trams die zich vastrijden in het verkeer. Die doorstroming wordt nog belangrijker met het nieuwe tariefsysteem per uur. Als de bus vastzit in de file, zal het alle busgebruikers meer kosten. De regering moet nu echt wel werk maken van het systeem voor beïnvloeding van verkeerslichten", aldus Rzoska.