Alibaba versus Valentijn: 1-0

De Chinese internetwinkel Alibaba heeft rond Singles Day voor 7,5 miljard euro aan goederen verkocht, een recordomzet. Op 11 november is het in China namelijk Singles Day en Alibaba heeft daar in 5 jaar tijd de grootste commerciële feestdag ter wereld van gemaakt.

Terwijl de Westerse wereld op 11 november Wapenstilstand viert, is het in China Singles Day. Door de een-kindpolitiek zijn er in China veel alleenstaande mannen en daarom werd 11 november 20 jaar geleden Singles Day in het leven geroepen, als tegenhanger van Valentijnsdag.

Gekaapt door commercie

Net als bij Sint-Valentijn wordt Vrijgezellendag gekaapt door de commercie. In China is het Alibaba dat 5 jaar geleden forse kortingen begon te geven op 11 november, zodat vrijgezellen voor zichzelf cadeautjes konden kopen. En de formule waarbij surfers 24 uur lang koopjes kunnen doen, blijkt enorm aan te slaan.

Was de omzet op de eerste Singles Day nog 13 miljoen euro, dan is die gisteren gegroeid tot 7,5 miljard euro. Een recordbedrag dat de Amerikaanse Black Friday doet verbleken. Want vorig jaar draaiden Amerikaanse webwinkels ‘slechts’ 1 miljard euro omzet op de koopjesdag na Thanksgiving, terwijl Alibaba toen al 4,5 miljard euro omzet draaide op Singles Day.

Alibaba is alvast niet van plan het succes met anderen te delen, want het bedrijf heeft 11.11 geregistreerd als handelsmerk. Concurrenten die het wagen om mee te surfen op het succes van de datum met de eentjes dreigen dus vervolgd te worden.

Buitenlandse merken

Het succes van de vorige Singles Days is ook Westerse merken niet ontgaan. Zo zetten onder andere ASOS en The North Face gisteren koopjes in de etalage van Alibaba. Het is niet bekend hoeveel van de aankopen gisteren bestemd zijn voor verzending naar het buitenland, maar grosso modo wordt 70 procent van de goederen geëxporteerd.

Verder is Alibaba vooral een winkelplatform waar kleine Chinese producenten hun producten te koop aanbieden. In eigen land heeft Alibaba nog een groot groeipotentieel, omdat nog niet de helft van de 1,3 miljard Chinezen internettoegang heeft.