Heineken wil Affligem lanceren als wereldmerk

De Nederlandse biergroep Heineken wil het Belgische abdijbier Affligem lanceren als wereldmerk naast de eigen pils. Wereldwijd neemt de interesse voor het gewone pilsbier af ten voordele van speciale bieren.

Heineken is een van de grootste biergroepen ter wereld, maar drijft globaal vooral op het gelijknamige pilsbier. Naast Affligem zouden ook Desperados -een bier met tequilasmaak- en Radler -een mix van bier en limonade- als wereldmerken van de groep Heineken bekend moeten worden.

Wereldwijd neemt de belangstelling voor pilsbieren af en stijgt die voor speciale bieren. "Heineken zal altijd prioriteit blijven, maar ons globaal aanbod wordt wel een pak breder", aldus marketing-topman Alexis Nasard van Heineken. Wel wijst hij erop dat "de Belgische abdijbieren een groots verleden en geloofwaardigheid hebben".

Affligem wordt in dat geval een rechtstreekse uitdager voor het abdijbier Leffe van de grote concurrent AB InBev uit Leuven. Die brengt naast Stella Artois en Budweiser al langer bieren als Hoegaarden, Leffe en Beck's wereldwijd op de markt.

Via omwegen bij Heineken

Affligem is genoemd naar de benedictijnerabdij die in 1072 werd gesticht in de gelijknamige gemeente in Vlaams-Brabant. Sinds 1940 brouwen de monniken er zelf geen bier meer, maar na 1956 werd dat uitbesteed aan familiebrouwerijen; de laatste was brouwerij De Smedt in Opwijk. 

In 2000 nam Heineken een meerderheidsbelang in De Smedt en werd dat bedrijf omgedoopt tot Brouwerij Affligem. Nu is Affligem een onderdeel van Alken Maes, het Belgische filiaal van Heineken.

Affligem is verkrijgbaar als blond, dubbel en tripel, maar heeft ook andere variëteiten zoals Patersvat en de Affligem 950 Cuvée. De recepten zijn nog altijd eigendom van de abdij.