Klasse pakt genderstereotypen op school aan

Het onderwijstijdschrift Klasse wil de stereotiepe heteronorm in de schoolomgeving aanpakken. Met een tienpuntenplan, een brochure, inleefverhalen en videoreportages wil Klasse het taboe rond homoseksualiteit en transgenders doorbreken.
Laif

Over transgenders zijn er in België nauwelijks studies verschenen. Maar uit een Amerikaans onderzoek van dokter Grossman blijkt dat voor het welbehagen van transgender- en holebi-jongeren het van cruciaal belang is dat er in de school informatie aanwezig is over lokale holebi- en transgenderorganisaties.

Klasse wil aan deze aanwezigheid in de school werken. Een tienpuntenplan, brochures, inleefverhalen en videoreportages moeten de leerkrachten overhalen om het thema in de klas te bespreken. "Voor transgenders, holebi's en iedereen die niet binnen de stereotiepe heteronorm past, is de school vaak een plek waar ze zich niet veilig of welkom voelen", vindt Klasse.

Voor Steven De Baerdemaeker van holebivereniging Çavaria moet de thematiek verder kijken dan het klaslokaal. "We zien dat het voor scholen niet gemakkelijk is om actie te ondernemen. Er wordt wel eens een les over holebi's, meestal niet over transgenders, georganiseerd. Of er komt eens een scholenwerker, maar verder reikt het niet", zegt De Baerdemaeker. "Nochtans worden deze jongeren dagelijks geconfronteerd met de heteronorm, vooral in het taalgebruik. Met deze actie hopen we dat er een bredere aanpak komt voor de hele schoolstructuur."

Het nieuwsmagazine "Koppen" op Eén zendt morgen een reportage uit over twee trans-tieners.