Waalse en Brusselse tegenhangers De Lijn verhogen tarieven niet

In tegenstelling tot De Lijn voert de Waalse vervoersmaatschappij TEC volgend jaar geen tariefverhogingen door. Dat meldt Waals minister van Vervoer Carlo Di Antonio. Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB laat de huidige tarieven ongemoeid, op een paar kleine uitzonderingen na.

Het behoud van de tarieven bij de TEC was allesbehalve vanzelfsprekend. Tot eind oktober sloot Di Antonio een verhoging met 1,5 procent van de globale tarieven niet uit. Die stijging zou in elk geval lager uitvallen dan wat de administratie had voorgesteld.

Volgend jaar krijgt de TEC voor 451 miljoen euro subsidies. Dat is 1 miljoen euro meer dan dit jaar. De lichte toename is een gevolg van de maatregelen die in het beheerscontract zijn uitgetekend, maar ook van een structurele dotatie van 7 miljoen euro waarover tijdens het laatste begrotingsconclaaf afspraken werden gemaakt. Die moest de impact van de besparingen die aan de openbare organismen werden opgelegd, wat verzachten.

"De maatregelen voor de TEC-groep zullen geen betekenisvolle impact hebben op het aanbod en de tewerkstelling. Er sluiten geen lijnen en er gaan geen tarieven omhoog voor de gebruikers in 2015", verzekert Di Antonio. Om een begroting in evenwicht te bereiken, zal de vervoersmaatschappij besparen op de werkingskosten en bepaalde diensten rationaliseren, besliste de Waalse coalitie van PS en CDH.

Ook MIVB verhoogt prijzen globaal gezien niet

Ook de Brusselse regering heeft haar huiswerk af. De coalitie van CD&V, SP.A en Open VLD aan Vlaamse kant, en CDH, PS en FDF aan Franstalige kant, heeft beslist de tarieven globaal gezien niet te verhogen.

"We raken niet aan de prijs van de gewone ritten en abonnementen", zegt Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "Kinderen, scholieren, studenten, gepensioneerden, werknemers en sociaal zwakkeren zullen in 2015 niet meer betalen dan in 2014 voor het openbaar vervoer."

De toeristische tickets worden wel iets duurder, maar kunnen voortaan ook gebruikt worden om naar de luchthaven te gaan. Zo kost een ritje naar de luchthaven voortaan 4,5 in plaats van 4 euro, of 32 in plaats van 28 euro voor tien ritten. Voor mensen die op de luchthaven werken komt er wel een nieuwe abonnementsformule voor 60 euro per maand. De toeristische formules voor één, twee of drie dagen worden 0,5 tot 1 euro duurder, maar tegelijk kunnen de toeristen daarmee voortaan ook de bus naar de luchthaven nemen.