Leger krijgt te veel en te grote vrachtvliegtuigen

Er zijn te veel en te grote nieuwe militaire vrachtvliegtuigen besteld, aangezien ons leger door de besparingen de komende jaren een stuk kleiner zal worden. Daarnaast zal er nauwelijks nog ruimte zijn voor andere investeringen als de regering de F-16's wil vervangen.

Dat Defensie de komende regeerperiode fors zal moeten besparen, was al bekend. Het leger zal het de komende vijf jaar met zo'n 1,55 miljard euro minder moeten doen. Hoe ze die besparingen in de praktijk zullen omzetten, is nog niet bekend. Uit een rondvraag van VRT-nieuws bij een tiental experts bleek gisteren al dat snoeien in personeelskosten bijna onvermijdelijk is. Over hoeveel banen er precies zullen sneuvelen, is er geen eensgezindheid, maar de experts denken dat er tussen de 25.000 en 20.000 militairen zullen overblijven. Zo'n derde minder dan vandaag.

De komende jaren zal het leger dus fors krimpen. En dat heeft ook gevolgen. In 2001 bestelde ons land zeven nieuwe vrachtvliegtuigen als vervanger voor de oude C-130. Toen werd er rekening gehouden met een leger van zo'n 47.000 soldaten, een aantal dat in 2020 -wanneer de toestellen geleverd worden- geen realiteit meer zal zijn.

"Defensie als een brandverzekering"

Te veel en te grote vliegtuigen voor een kleiner leger, dus. Bovendien zijn de toestellen ook veel duurder in gebruik dan de vorige. "De nieuwe A400M is hoogtechnologisch en een vlieguur van dat toestel zal ettelijke keren meer kosten dan een van een C-130", zegt oud-generaal Hubert De Vos.

Volgens defensiespecialist Alexander Mattelaer (VUB) zal er bovendien geen plaats zijn voor extra investeringen als de regering doorgaat met de vervanging van de F-16's. "Waarschijnlijk zullen er nog enkele kerncapaciteiten overblijven, maar de brede en polyvalente waaier waar we vandaag de dag over beschikken zal moeilijk in stand te houden zijn", zegt hij. "Dat is een pijnlijke vaststelling aangezien we niet weten wat ons in de toekomst te wachten staat."

"Defensie is als een brandverzekering", zegt een expert. "Iedereen vindt het te duur en je hebt ze toch nodig."

Privatiseren niet-militaire taken?

Volgens de krant De Morgen -die zich baseert op hoge militaire kringen- zou Defensie daarnaast onderzoeken hoe het niet-militaire taken volledig of gedeeltelijk kan privatiseren. Het gaat dan om zaken als het militair hospitaal in Neder-Over-Heembeek, de reddingshelikopters in Koksijde en de ontgiftingsinstallaties voor obussen in Poelkapelle.

Dat bevestigt ook Mattelaer in de krant. "Het regeerakkoord liet al uitschijnen dat alle functies waarvoor geen militaire expertise is vereist, zullen worden uitbesteed", zegt hij. "Het militair ziekenhuis is een goed voorbeeld. Ooit gebouwd voor een leger van 100.000 kun je de vraag stellen of het nodig is als je krijgsmacht slinkt naar goed 25.000 man."