Sanoma trekt zich terug uit Oekraïne

Het Finse mediabedrijf Sanoma trekt de stekker uit zijn activiteiten in Oekraïne. De beslissing is een gevolg van de strategische reorganisatie die op 31 oktober 2013 werd aangekondigd, zo meldt het uitgeverijconcern. De laatste edities in Oekraïne zullen die van januari 2015 zijn, de onlinemedia worden stopgezet op 31 december 2014.
(archieffoto)

Sanoma zette ruim een jaar geleden ook zijn Belgische activiteiten in de etalage. Vorige week raakte bekend dat Roularta en De Persgroep afgehaakt hebben als kandidaat-overnemer, al zijn er volgens de vakbonden nog andere geïnteresseerde partijen.

"De overname van de Belgische activiteiten van Sanoma is dus lang geen verloren zaak. Al van bij het begin bestaat de afspraak dat Sanoma alleen verder zou gaan mocht er geen overnemer zijn: Sanoma kan op eigen kracht verder. De directie hoopt voor het eind van het jaar de zekerheid te hebben waar het personeel al zo lang op wacht", zei BBTK-afgevaardigde Geert Haverbeke vrijdag.

Het Finse concern wil zich voortaan toeleggen op de educatieve publicaties enerzijds en de kernmarkten Finland en Nederland anderzijds. In Nederland werden wel enkele titels, waaronder Playboy en Panorama, verkocht.

In België wordt het aandeel in De Vijver Media (de holding boven de zenders Vier en Vijf en productiehuis Woestijnvis) verkocht aan Telenet, een deal die naar verwachting begin 2015 rond zal zijn. In ruil werd Sanoma weer 100 procent eigenaar van weekblad Humo. Over de toekomst van de tijdschriften, onder meer Flair, Feeling, Story en Libelle, is er voorlopig dus nog geen duidelijkheid.