"Nieuwe Amsterdammer" stopt ook in Zaventem

Vanaf 14 december rijdt er opnieuw een IC-trein tussen Brussel en Amsterdam. Die trein zal hetzelfde traject afleggen als de vroegere Beneluxtrein, die plaats moest ruimen voor de komst van de hogesnelheidstrein Fyra. Hij zal vanaf nu ook een extra stop maken op de luchthaven in Zaventem.
De laatste traditionele "Amsterdammer" reed uit op 8 december 2012

De "Amsterdammer", de klassieke IC-trein tussen Brussel en Amsterdam, reed tot eind 2012 en werd dan vervangen door de hogesnelheidstrein Fyra. Door een opeenstapeling van technische problemen werd de Fyra na drie maanden alweer afgevoerd, intussen is het toestel definitief begraven.

In maart 2013 werd een klassieke IC-trein ingezet op het traject tussen Den Haag en Brussel, in afwachting van een definitieve oplossing. Die trein reed niet tot Amsterdam, reizigers moesten daarvoor nog een overstap maken in Den Haag. Vanaf 14 december is dat verleden tijd en wordt de klassieke Beneluxtrein definitief in ere hersteld, zo meldden de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de NMBS eind september al in een persbericht.

De NMBS heeft vandaag enkele details bekendgemaakt. Nieuw is een stop op de luchthaven van Zaventem. "Op dit ogenblik rijdt er twaalf keer per dag een trein tussen Brussel en Den Haag. Vanaf 14 december zal die zestien keer per dag naar Nederland rijden, naar Amsterdam Centraal. Blikvanger is een extra stop te Brussel Nationaal Luchthaven", zegt woordvoerder Bart Crols.

"Vanwege de stop in Zaventem en het opnieuw perfect op elkaar laten aansluiten van de beide reistrajecten in Nederland en België. moet je wel een kwartier bij je reistijd tellen. Aangezien de trein nu ook terug doorrijdt van Den Haag naar Amsterdam, doet hij ook de luchthaven Schiphol aan."

Op termijn zal de trein worden opgewaardeerd naar "Benelux-plus" en deels over conventioneel spoor, deels op hogesnelheidslijn rijden. De Benelux-plus zal Den Haag, Rotterdam, Breda, Antwerpen en Brussel met elkaar verbinden. Volgens de planning zou de Benelux-plus eind 2016 operationeel moeten zijn.