Privacycommissie wil richtlijn rond doorverkopen persoonlijke klantgegevens

Steeds meer bedrijven geven persoonlijke gegevens van klanten door aan andere bedrijven. De Privacycommissie wil een algemene richtlijn om dat fenomeen te reguleren. "De huidige wetgeving is wel duidelijk, maar we botsen steeds meer op de hype van de datawetenschap", zegt voorzitter Willem Debeuckelaere aan deredactie.be

In de algemene voorwaarden van heel wat bedrijven staat tegenwoordig een "doorgifteclausule" waardoor een bedrijf de persoonlijke gegevens van klanten - al dan niet tegen betaling - kan doorgeven aan een ander bedrijf.

"Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk dat, wanneer men uit bankgegevens vaststelt dat iemand van kunst houdt, de bank die gegevens gaat overmaken aan kunstverkopers", schetst Debeuckelaere de problematiek.

BNP Paribas gaat - na overleg met de Commissie - nu zo'n clausule opnieuw aanpassen zodat het onmogelijk wordt om de persoonsgegevens zo maar aan derden door te geven. Ook met KBC voert de Privacycommissie gesprekken.

"Wij proberen op te treden, maar dat is natuurlijk niet gemakkelijk want wij hebben niet bepaald een leger klaarstaan om alles te controleren", zegt Debeuckelaere. "Wij proberen om de zaken op te volgen en in gesprek te gaan met de betrokken instellingen."

"Enorme druk vanuit datawetenschap"

Er bestaat wel al wetgeving rond de bescherming van de persoonsgegevens en die regels zijn ook klaar en duidelijk, stelt de Privacycommissie, "maar er is een enorme druk vanuit de datawetenschap en dat vloekt soms met die klassieke privacyregels."

Daarom wil de Privacycommissie inzetten op een nog betere bescherming. "Wij gaan proberen om een algemene aanbeveling op te maken en we gaan ons ook inzetten om met de middelen die we hebben het maximum te bereiken."