Carrefour ziet ruimte voor nieuwe hypermarkten

Supermarktketen Carrefour, die in 2010 nog een zware herstructurering doorvoerde, denkt nu opnieuw aan uitbreiden. In Het Laatste Nieuws en De Tijd luidt het dat men het volgende decennium vier tot zes nieuwe hypermarkten zou willen openen. Bijvoorbeeld in Oostende of Kortrijk ziet Carrefour ruimte.

De uitbreidingsplannen zijn opmerkelijk, want de detailhandel in ons land heeft het zoals bekend moeilijk. De concurrentie is bikkelhard, zeker met de komst van Albert Heijn. Onder meer Delhaize is daarom een sanering opgestart.

Carrefour voerde vier jaar geleden al een herstructurering door, waarbij 11 vestigingen werden gesloten en 16 supermarkten werden verkocht aan de concurrentie. Meer dan 1.000 mensen verloren hun baan. "Toen werd ook een transformatieplan opgestart voor de resterende 45 hypermarkten, dat nu is afgerond", legt pr-manager Vera Vermeeren uit. Het bedrijf is weer gezond: de omzet stijgt en het aantal klanten neemt toe. Vandaar dat nu opnieuw aan groei wordt gedacht.

Opmerkelijk is dat Carrefour ook in het segment van de hypermarkten, waar een ruim assortiment van voeding en niet-voeding wordt aangeboden, aan uitbreiding denkt. Precies dit segment leek in 2010 nog ten dode opgeschreven, door de concurrentie van bijvoorbeeld Media Markt. "We zien nu ruimte voor vier tot zes nieuwe hypermarkten, maar het is heel moeilijk om daar een timing op te plakken. Zulke winkels, met een oppervlakte van 6.000 vierkante meter, zijn een werk van lange adem", aldus Vermeeren, die verwijst naar de vergunningen en ander papierwerk. Zowel nieuwbouw als de overname van een bestaande winkel van een concurrent behoren tot de mogelijkheden. "We bekijken elke opportuniteit op de markt", zegt de pr-manager.

Naast de hypermarkten, wil Carrefour ook uitbreiden bij zijn buurtwinkels "Express". Daar zouden volgend jaar zo'n 20 nieuwe winkels worden geopend, steeds in franchise. Ook bij Carrefour Market, de iets grotere supermarkten, aast men op expansie.