Tram naar Tour en Taxis niet voor binnenkort

Het is niet zeker of de tramverbinding die de vorige Brusselse regering wou aanleggen tussen het Rogierplein en Tour en Taxis er komt. Dat blijkt uit een interview met minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in de regionale krant Brussel Deze Week. Smet geeft wel aan de omstreden Picardbrug te willen bouwen, maar dan in een eerste fase enkel voor bussen, fietsers en voetgangers. Een studie moet uitwijzen of daar op termijn een metro-, tram- of skytrainverbinding bijkomt.

De tramlijn past in de ontwikkeling van de kanaalzone, één van de speerpunten van de huidige Brusselse regering Vervoort. De Tour en Taxis-site krijgt er naast een uitgebreid park ook kantoorgebouwen bij voor meer dan 2.000 Vlaamse ambtenaren. Uit vakbondshoek kwam al protest dat de site te ver van het Noordstation ligt, maar daar zou een rechtstreekse verbinding met het openbaar vervoer een antwoord op kunnen bieden.

De werken voor het oorspronkelijke tramtraject zouden in 2017 van start gaan. Die tramlijn zou dan in een later stadium aansluiten op de toekomstige tram 71 die langs het Centraal Station en de Naamsepoort naar Delta loopt.

Ondertussen uit ook schepen van Openbare Werken van de stad Brussel, Geoffroy Coomans de Brachène (MR), zijn ongenoegen. Hij is voorstander om de nieuwe verbinding over de Redersbrug te laten lopen, waar momenteel een spoorwegbrug ongebruikt ligt: "Er liggen al twee bruggen vlakbij. Het is bekend dat het Brusselse gewest te veel geld heeft, maar het zou verstandiger zijn dat te gebruiken voor een extra verbindingsbrug tussen Haaren en Neder-over-Heembeek, waar over een afstand van kilometers geen brug ligt."