"Blokkade op goederenspoor in Antwerpen opgeheven"

Stakend NMBS-personeel heeft vanmiddag haar blokkade op het goederenspoor in Antwerpen opgeheven. Een deel van het personeel staakt omdat de toekomst van het NMBS-goederenverkeer volgens hen onzeker is.

Door de blokkade die om 12.30 uur werd opgeheven kon een 50-tal goederentreinen vanochtend niet vertrekken in Antwerpen niet vertrekken. Dat meldt Veerle Van Mierlo van NMBS Logistics, die eraan toevoegt dat alles nu in het werk wordt gesteld om het spoorverkeer rond de Antwerpse haven weer op gang te brengen.

Aanleiding van de staking bij het goederenspoor is onzekerheid die leeft bij het NMBS-personeel dat werkt voor NMBS Logistics.  "Tot op vandaag weten de mensen niet waar ze aan toe zijn", zei Jean-Pierre Goossens van de socialistische vakbond vanochtend in. "Gaan ze (NMBS, nvdr.) nu stoppen met het goederenvervoer? Gaan ze voortgaan? Gaan ze op eigen benen staan of samenwerken met een andere spoorwegmaatschappij? Dat is niet duidelijk."

Volgens de vakbonden is het niet de bedoeling om reizigers te treffen. De werkonderbreking duurt nog tot middernacht.

"Net opnieuw vertrouwen aan het winnen"

NMBS Logistics betreurt de 24 urenstaking bij het NMBS-personeel. Het bedrijf is sinds de verzelfstandiging een privémaatschappij met de NMBS als aandeelhouder en staat al een tijdje in de vitrine. "Het proces loopt om nieuwe aandeelhouders te zoeken", aldus woordvoerster Veerle Van Mierlo "We zijn nu net opnieuw het vertrouwen aan het opbouwen bij partners en klanten", klinkt het.

Van Mierlo wijst erop dat NMBS Logistics net een "gezondmakingsproces achter de rug heeft". De cargomaatschappij behaalde in 2013 voor het eerst sinds de oprichting een positieve operationele kasstroom, al is het nettoresultaat nog steeds negatief.

In "De Ochtend" reageerde ook de topman van de Antwerpse haven, Eddy Bruyninckx, negatief. "We gaan de gevolgen uiteraard voelen. Dit komt op een zeer ongelegen moment, precies omdat momenteel gezocht wordt naar een duurzame oplossing voor NMBS Logistics.

"Daarbij worden volgens de havenbaas ook de havens aangesproken. "Wij bestuderen samen met de collega's van de andere Vlaamse havens of we in de toekomst een rol te spelen hebben bij het overeind houden van Logistics." Volgens Bruyninckx is er behoefte aan vertrouwen en continuïteit in de dienstverlening.

"Staking geeft knauw aan toekomst"

Ook volgens Alfaport komt de staking op een slecht moment. "Er wordt momenteel nagedacht over de toekomst van het spoorbedrijf en het management levert daarvoor vele inspanningen. Ik kan me inbeelden dat deze staking daaraan een knauw geeft", zegt directeur Stephan Vanfraechem van de koepel van Antwerpse havenbedrijven.

"Het verspreide spoorvervoer is cruciaal in de Antwerpse haven. De 'single wagon load' (waarmee bedrijven zeer flexibel een of meerdere geladen wagons gezamenlijk kunnen laten vervoeren, nvdr.) is erg belangrijk voor de chemische en petrochemische industrie, net zoals voor transport van 'breakbulk', zoals staal. Deze actie valt zeer te betreuren."