The Times koopt volledig reclameblok tijdens "Homeland" op

Komende zondag krijgen kijkers van de serie "Homeland" op de Britse zender Channel 4 tijdens één van de reclame-onderbrekingen voor een keer geen commerciële boodschappen te zien, maar wel een minidocumentaire over de lotgevallen van twee journalisten van The Times in Syrië. De krant kocht daarvoor een volledig reclameblok van 3 minuten op.

"Bearing witness." Zo heet de minidocumentaire die The Times heeft gemaakt over de ervaringen van journalisten Anthony Loyd en Jack Hill in Syrië. Tijdens hun verslaggeving in het door oorlog verscheurde land werden ze ontvoerd, geslagen en beschoten door een Syrische rebellengroep. In mei slaagden ze erin te ontsnappen.

De Britse krant hoopt een breed publiek voor de minidocumentaire te bereiken door komende zondag een volledig reclameblok van 3 minuten op te kopen tijdens "Homeland" op Channel 4. Niet toevallig focust de serie op de zogenoemde "war on terror".

""Bearing witness" vertelt een krachtig verhaal dat inzicht biedt in de gevaren die journalisten trotseren wanneer ze pogen verslag uit te brengen vanuit vijandige gebieden wereldwijd", zegt Nick Stringer van The Times.

Toch heeft de stunt ook een commercieel randje. "Bearing witness" is immers de prelude op een traditionele reclamespot die kijkers moet overtuigen een abonnement op de krant te nemen.