Binnenkort imitatielederen zetels in bussen en trams De Lijn?

Vlaams minister van Mobiliteit en Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) onderzoekt de mogelijkheid om imitatielederen zetels in te voeren in bussen en trams van De Lijn. Meer comfort op het openbaar vervoer zou ertoe kunnen leiden dat meer mensen hun auto aan de kant laten. Voorlopig gaat het om niet meer dan een denkpiste. Volgend jaar maakt Weyts een kosten-batenanalyse en volgt een beslissing.
© Clément Philippe - www.belgaimage.be

De lederen zetels zijn op dit moment niet meer dan een denkpiste, benadrukt Michaël Devoldere, kabinetsmedewerker van Ben Weyts. “Dit is niet de grote prioriteit. Zoals de minister al vaak gezegd heeft, zijn snelheid en dienstverlening voor ons het belangrijkst. Daarna komt het comfort.”

“Het gaat om een onderzoek bij De Lijn, dat trouwens al liep voor Ben Weyts minister werd”, zegt Devoldere. “Er is onder meer een studie naar de brandveiligheid, en daarnaast wordt ook de financiële kant van de zaak bekeken. Op basis van de resultaten van die verschillende studies nemen we in 2015 een beslissing.”

Positief alternatief bieden

Meer comfort op de bus zou ertoe kunnen leiden dat meer mensen de auto aan de kant laten en voor het openbaar vervoer kiezen. “We willen een positief verhaal brengen, een positief alternatief bieden”, zegt Devoldere. “We willen niet schieten op de automobilist, maar het openbaar vervoer opwaarderen.”

De bussen en trams van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB hebben al langer lederen zetels. “De lederen stoelen zitten beter en geven de rijtuigen een meer klassevolle en kwalitatieve uitstraling”, zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon in Het Nieuwsblad. “Het leidt ook tot minder vandalisme: er is meer respect voor betere businfrastructuur.”

Niet voor morgen

De Lijn staat voor een zware besparingsoperatie, wat de wenkbrauwen doet fronsen over de denkpiste om lederen zetels in te voeren. Al relativeert de MIVB de prijs. “Als je het totaalpakket bekijkt, valt een bus met echte lederen zetels niet zo veel duurder uit”, zegt Sablon. “En leder is properder. Stoffen zetels vragen meer schoonmaak.”

“We zullen een kosten-batenanalyse maken. Als het om een kleine meerprijs gaat die tot gevolg heeft dat de aantrekkingskracht van het openbaar vervoer flink verhoogd wordt, is het dat misschien wel waard”, reageert Devoldere.

Op dit moment rijdt in Vlaanderen al één tram met lederen zetels rond, in Gent. Ook de nieuwe trams en bussen zullen nog stoffen zetels hebben. “We hebben daarvoor onlangs nog een nieuwe zetelbekleding ontworpen”, zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van de Vreken.

Imitatieleer

Er kwamen al snel reacties van dierenrechtenorganisaties op het plan om lederen zetels te gebruiken bij De Lijn. Behalve voor mobiliteit is Weyts immers ook bevoegd voor dierenwelzijn. Daarop benadrukte de minister op Twitter dat het om imitatieleer gaat.