Crucke: "Alberto Vermicelli is géén homo!"

Een chalet middenin de Ardennen, een knus haardvuur en hopen kerstsfeer. Dat is de setting waarin nieuwe afleveringen van "Samson en Gert" worden gedraaid. Tekenen present voor opnames: Gert, meneer de Burgemeester, Alberto Vermicelli, Van Leemhuyzen en natuurlijk de iconische hond zelf. Deredactie.be ging een kijkje nemen op de set. Camera klaar en actie.

Een groep doorgewinterde acteurs die perfect op elkaar zijn afgestemd en maar een half woord nodig hebben om te begrijpen wat de ander bedoelt. Die indruk overvalt ons wanneer we de opnamestudio’s van "Samson en Gert" op de terreinen van Studio 100 in Schelle binnenstappen. Gert (Gert Verhulst), de Burgemeester (Walter De Donder) en Alberto (Koen Crucke) zitten middenin de repetities van een scène waarin ze de spoorloze verdwijning van Van Leemhuyzen bespreken.

Het gaat er luchtig aan toe. Met de tekst in de hand herhalen de drie acteurs de scène verschillende keren. Samson ligt op dat moment nog als een dooie mus in zijn mand. Op de magische hand die hem tot leven wekt, is het nog even wachten. Drie mannen manoeuvreren intussen evenveel camera’s in de juist positie en tig andere crewleden struinen rond in de coulissen.

Gasfles

Van de losse atmosfeer maken we gebruik om het decor discreet van naderbij te inspecteren. In tegenstelling tot de vroegere serie, spelen deze afleveringen zich in een chalet in de Ardennen af waar Samson & co hun toevlucht hebben gezocht om Kerstmis te vieren.

Kosten noch moeite zijn gespaard om de ruimte in een gezelligheid onder te dompelen. Dennenhouten muren, een vloer met tapijten bezaaid, keurige gordijnen, een statig fauteuil of twee, honderd-en-één snuisterijen aan de muur en een brandend haardvuur. Echt vlammen in een opnamestudio? Ze blijken afkomstig van een minder romantische gasfles, netjes achter het decor verstopt. De magie van Samson kent grenzen.

Slappe lach

Even later daalt een bittere ernst over de set neer: tijd voor de eigenlijk opnames. De acteurs smokkelen snel hun tekst weg, Samson ontwaakt uit zijn winterslaap en pers en crew maken het muisstil. Nauwelijks enkele seconden nadat “actie” over de set heeft weergalmd, verspreekt Koen Crucke zich. Gert Verhulst krijgt de slappe lach en de opnames liggen alweer stil.

Vanaf de tweede take loopt het vlotter, hoewel versprekingen en lachbuien schering en inslag blijven. Toch lukt het vrij makkelijk de scène in te blikken. De acteurs nemen even pauze en wij zien onze kans schoon enkele vragen op hen af te vuren.

“Wat dikker en grijzer geworden”

“Het was een samenloop van omstandigheden”, antwoordt Gert Verhulst op de vraag waarom hij en zijn team zo’n tien jaar na het laatste seizoen nieuwe afleveringen van “Samson en Gert” draaien. “Ketnet was op zoek naar een themaprogramma voor de kerstvakantie en wij hadden zin om nieuwe afleveringen te maken. Het moment was rijp.”

Het decor is dan wel nieuw, de personages zijn onveranderd, verzekert hij. ““Samson en Gert” is altijd een reeks geweest over volwassenen die een soort kinderen spelen. Dat blijft zo. We zijn wat dikker en grijzer geworden, dat is het enige verschil. De karakters zijn net hetzelfde gebleven.”

Hoefde “Samson en Gert” in de begindagen 25 jaar geleden weinig concurrentie van andere Vlaamse kinderprogramma’s te vrezen, dan is dat vandaag wel even anders. Met producten als “Piet Piraat”, “Prinsessia” en “Bumba” heeft Studio 100 de markt nota bene zelf aanzienlijk uitgebreid. Dat lijkt Verhulst zelf maar al te goed te beseffen.

“De rol van “Samson en Gert” in het medialandschap is misschien wat minder prominent dan 20 jaar geleden. Ook voor ons is het afwachten of kinderen van vandaag de show nog graag zien. Ik veronderstel van wel. De kijkcijfers van de oude afleveringen die nog steeds worden uitgezonden, blijven spectaculair hoog. Ik denk dan ook niet dat kinderen enorm zijn veranderd. Bovendien bereiken we niet alleen hen, maar ook de vorige generatie die met “Samson en Gert” is opgegroeid.”

“"Samson en Gert” is een groot deel van mij”

In een ander deel van het decor treffen we Koen Crucke. De Gentse acteur voelt zich kiplekker op de set van “Samson en Gert”, zo schreef hij pas nog op Twitter. “Ik ben een gelukkig man”, beaamt hij meteen.

“Het is ontzettend aangenaam onder collega’s te zijn en terug op de set te staan. Er zijn weinig sets waar zoveel plezier wordt gemaakt en waar zo ontspannen wordt gewerkt. ’s Avonds kom ik moe en afgemat thuis, maar ik ben gelukkig.”

Crucke twijfelt er niet aan dat de nieuwe afleveringen van “Samson en Gert” goed zullen scoren. ““Samson en Gert” is nog steeds het paradepaardje van Studio 100 en het blijft een populair gegeven. Alle kerstshows zitten vol. Via Twitter regent het blije reacties dat nieuwe afleveringen in de pijplijn zitten. Op straat spreken mensen mij aan. Groot, klein, oud, jong: iedereen zal kijken. “Samson en Gert” leeft ontzettend onder de mensen.”

Dat iedereen hem met Alberto Vermicelli associeert, begrijpt hij dan ook best. “Wanneer ik sterf en de media over mij berichten, zal de helft van de zendtijd over “Samson en Gert” gaan. Daar heb ik geen problemen mee. Ik heb 18 jaar in de opera gestaan, ik heb televisieshows en radioprogramma’s gemaakt, maar dit blijft hangen. “Samson en Gert” is een groot deel van mij. Mocht ik dat niet leuk vinden, was ik nooit in het programma gestapt.”

“Misschien is Alberto biseksueel?”

In het echte leven is Crucke dan wel openlijk homo en gelukkig samen met zijn man, zijn flamboyante personage Alberto zit na 25 jaar nog steeds in de kast vastgeroest. “Maar Alberto is géén nicht!”, slaat Crucke ons met verstomming. “Iedereen denkt dat, maar het klopt niet. Hij is verliefd op Claudine van zijn operagezelschap. Bovendien gaat hij in één van de afleveringen trouwen met het meisje van de bakker waarop hij oh zo verliefd is.”

“Misschien is hij biseksueel? Dat is mogelijk. Maar homo is hij niet. Hij is enorm verfijnd en verwijfd, maar nooit is gezegd dat hij van mannen houdt. Van mij mag Gert gerust de coming out van Alberto in het scenario schrijven. Als we ons outen, dan gaan we ervoor. Maar ik vrees dat ouders dat niet graag zullen hebben.”

De nieuwe afleveringen van “Samson en Gert” zijn vanaf 11 december op Ketnet te zien. Tot en met 19 december worden ze dagelijks om 7.55 uur en 16.45 uur uitgezonden, van 20 tot en met 25 december om 7.55 uur en 17.35 uur. Vanaf 26 december volgen herhalingen van de nieuwe reeks.