Geen topless vrouwen meer in de supermarkt

De Britse supermarkt Tesco gaat de pikante covers van sommige tabloids verbergen voor kinderen. Dat is het resultaat van maandenlang lobbywerk door een paar actiegroepen. In de rekken zullen winkelende klanten voortaan alleen nog de logo’s en namen van de kranten zien, niet de foto’s van halfnaakte jonge vrouwen.
AP2009

Seksueel getinte foto’s tussen het nieuws en de roddels. De Britse tabloid The sun heeft er een naam voor: de "Page 3 girl". Het fenomeen is bedacht door uitgever Rupert Murdoch om de verkoop op te krikken. In het begin van de jaren ’70 ging het vooral om uitdagende, suggestieve foto’s. Vandaag zijn de beelden iets pikanter. “Het geeft vrouwen niet direct een veilig en comfortabel gevoel om altijd te moeten voldoen aan bepaalde schoonheidsidealen”, zegt een woordvoerster van actiegroep "No More Page 3".

Ook kinderen zien in de supermarkt de pikante covers liggen. Maar dat gaat veranderen bij Tesco. Wie in de tabloids wil bladeren, moet ze voortaan uit de rekken nemen. De supermarktketen profileert zich als een gezinsvriendelijke winkel en is het met de twee actiegroepen eens geraakt om de kranten op een andere manier uit te stallen. Tesco heeft in het Verenigd Koninkrijk ruim 3300 winkels.

lees ook