Soennieten en sjiieten tegen terreurgroep IS

In de Iraanse heilige stad Qomm zijn honderden soennitische en sjiitische geestelijken uit de hele moslimwereld samen. Ze hebben er het "extremisme van de terreurgroep IS" veroordeeld.

De bijeenkomst was een initiatief van grootayatollah Nasser Makarem Shirazi, een van de belangrijkste sjiitische geestelijke leiders die ook veel invloed heeft buiten Iran. Er namen soennitische en sjiitische geestelijken uit meer dan 80 landen aan deel.

Met de conferentie wilden die zich afzetten tegen de terreurgroep Islamitische Staat (IS, links) die grote delen van Syrië en Irak bezet houdt. Ayatollah Shirazi riep alle moslims op om "groepen die extremisme in hun vaandel voeren, in diskrediet te brengen".

"Militaire acties tegen IS zijn nodig, maar er is meer nodig. De wortels van hun gewelddadige ideologie moeten uitgedroogd worden", aldus de ayatollah. 

Volgens de Iraakse minister van Buitenlandse Zaken Ibrahim al-Jaafari, zelf een sjiiet, is de extremistische soennitische groep IS op dit ogenblik "de grootste bedreiging voor de islam. IS ondermijnt de islam en de moslimgemeenschappen en doodt zowel sjiieten als soennieten", aldus Jaafari. Een aantal deelnemers ging zelfs zover om de Verenigde Staten te beschuldigen dat ze IS hebben opgericht om de moslimwereld te verdelen.

Radicale moslims tegen extremisten?

Dat IS de islam in diskrediet brengt, is eerder al gezegd door tal van moslimgeestelijken. De conferentie van vandaag heeft echter een speciaal kantje. Ze werd niet voor niets georganiseerd in Qomm, de Iraanse heilige stad waar niet enkel ayatollah Ruhollah Khomeini -de stichter van de islamitische republiek in Iran- begraven ligt, maar waar ook de erg radicale ideologie van Iran na de revolutie ontwikkeld werd.

De organisator, ayatollah Shirazi, speelde overigens een belangrijke rol bij het tot stand komen van het huidige politieke en erg repressieve regime in Iran. Zo schreef Shirazi mee de eerste grondwet van Iran na de islamitische revolutie van 1979.

Shirazi vaardigde eerder ook religieuze voorschriften uit die het gebruik van tabak en het bezit van honden afkeuren, maar hij uitte ook twijfels bij de holocaust en zocht naar alternatieve straffen voor overspeligen behalve steniging, zonder dat evenwel met zoveel woorden af te keuren. Het ging in Qomm dus niet echt om een bijeenkomst van gematigde moslims.