Plannen parking Vossenplein goedgekeurd ondanks stevig protest

Het was behoorlijk druk op de gemeenteraad van de stad Brussel vanavond. Daar werd immers gestemd over vier nieuwe ondergrondse parkings in de vijfhoek. Een driehonderdtal burgers kwamen zich luidruchtig uitspreken tegen de plannen, die uiteindelijk toch de goedkeuring kregen van de meerderheid. Twee personeelsleden van het stadhuis raakten gewond.

Sinds de bekendmaking van het circulatieplan voor de Brusselse binnenstad vorige week maandag, hebben al meer dan 13.000 mensen een petitie getekend tegen de geplande parking onder het Vossenplein. Ook de oproep om de gemeenteraad bij te wonen bleef niet zonder gehoor. Een dertigtal betogers kon plaatsnemen in de gemeenteraadszaal, nog eens tweehonderd sympathisanten volgden de debatten vanuit de aanpalende zaal.

De oppositie was unaniem, zowel in haar goedkeuring van de verkeersvrije zone in de binnenstad, als in de veroordeling van de circulatieplannen en in het bijzonder de plannen voor de parking onder het Vossenplein. De interventies van gemeenteraadsleden Christian Ceux (CDH), Bart Dhondt (Ecolo-Groen) en Fabian Maingain (FDF) konden steevast op luide aanmoedigen van buiten de zaal rekenen, terwijl burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) werden uitgefloten.

Twee gewonden

Na de debatten over het circulatieplan spraken twee toeschouwers in de zaal zich -tegen de regels- uit voor een uitstel van de stemming. Toen zij naar buiten werden begeleid, hielden ze de deur open en kregen ze versterking van andere betogers die buiten stonden te wachten. In de commotie liep de massieve deur van de historische zaal schade op. De hand van een personeelslid en de rug van een ander personeelslid raakten gewond.

De voltallige meerderheid stemde tegen het uitstel, de oppositie voor. Dat leidde even tot verwarring bij de betogers die dachten dat er tegen de geplande goedkeuring werd gestemd. Vervolgens keurde de gemeenteraad ook de oproep goed aan bedrijven om een offerte in te dienen voor de bouw en exploitatie van de parkings, evenals het lastenboek. In mei zou de stad dan een privépartner kunnen aanduiden, maar daarna volgen nog tal van proceduremogelijkheden voor belanghebbenden.