Hoe borrelnootjes je vliegtuig kunnen vertragen

Een vlucht van Korean Air va New York naar Seoul is met 20 minuten vertraging opgestegen. Niks bijzonders op het eerste zicht, maar de reden is wel opmerkelijk: een manager van de luchtvaartmaatschappij die in eerste klas meevloog, had zich namelijk druk gemaakt over een portie borrelnootjes die volgens haar verkeerd waren geserveerd.

Korean Air is een luchtvaartmaatschappij die een reputatie te verdedigen heeft. Manager Cho Hyun-ah, ook dochter van de voorzitter van de raad van bestuur van de maatschappij, interpreteerde dat onlangs erg strikt toen ze in de Airbus A380 zat. Ze wond zich danig op over de manier waarop ze in eerste klas borrelnootjes kreeg geserveerd: in een zakje in plaats van op een schaaltje.

Ze sprak de purser over de zaak aan, maar die kon naar haar smaak niet vlug genoeg antwoorden. Daarop beval ze hem onmiddellijk het vliegtuig te verlaten. Daarvoor moest het toestel terug taxiën naar het luchthavengebouw, waardoor het uiteindelijk met 20 minuten vertraging opsteeg.

De zaak leidt tot opschudding in Zuid-Korea. Daarbij nemen nogal wat mensen aanstoot aan de arrogantie van kinderen van rijke zakenlui. Nochtans was Cho Hyun-ah als manager verantwoordelijk voor zaken die betrekking hebben op het cabinepersoneel.

Intussen heeft ze wel ontslag genomen, hoewel ze actief blijft binnen Korean Air. De Koreaanse autoriteiten onderzoeken nu of ze de wet op de luchtvaartveiligheid heeft overtreden. In dat geval riskeert de vrouw juridische vervolging.