Vlaamse gemeenten kunnen straks ook dieselauto's bannen

Vanaf 2016 zullen alle Vlaamse gemeenten vervuilende auto's uit hun wooncentra kunnen bannen. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil zelfs dat de gemeenten daarvoor boetes kunnen opleggen.

Eerder al gaven Brussel en Antwerpen aan dat ze werk willen maken van een "lage-emissiezone" in hun binnenstad. Brussel plant een zone van zeer lage uitstoot tegen 2015. Zware pieken van uitstoot zullen in die zone worden vermeden.

Ook het Antwerpse stadsbestuur kondigde eerder al aan dat ze vanaf 2016 vervuilende auto's uit de stad wil bannen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bovendien staat zo'n zone ook ingeschreven in het regeerakkoord.

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) heeft nu een concreet plan klaar om de meest vervuilende wagens aan te pakken. Daarbij zullen alle gemeenten zelf kunnen kiezen of ze een "lage-emissiezone" creëren. Het plan moet enkel nog ter goedkeuring voorgelegd worden aan de ministerraad, schrijft Het Nieuwsblad.

Alle dieselwagens geproduceerd voor 2005

Concreet zou Schauvliege vooral dieselwagens viseren, omdat die het meest vervuilend zijn. Alle dieselwagens geproduceerd voor 2005 worden uit stadscentra gebannen. Voor benzinewagens is de regel minder streng: daar worden alle auto's geproduceerd voor 1992 verboden.

De zone zou afgebakend worden met een eigen verkeersbord. Wie het verbod breekt, riskeert een boete die kan oplopen van 90 tot 360 euro.

VAB: "Alle diesels verbieden"

De VAB en Bral (de Brusselse Raad voor Leefmilieu) reageren matig positief op het nieuws, maar voor hen is het belangrijk dat zo'n zone groot genoeg is. "Anders is het effect verwaarloosbaar", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko, die het voorbeeld van de onlangs voorgestelde zone in Antwerpen aanhaalt. "In Antwerpen is de zone te klein, bovendien ligt de ring er te dicht bij het stadscentrum."