"Ook de avondspits op het spoor is weer erg moeilijk"

Na een moeilijke ochtendspits op het spoor verloop ook de avondspits -door de staking van de spoorvakbond ASTB- bijzonder moeilijk. De hinder is opnieuw verspreid over het hele land, al is Wallonië het zwaarst getroffen.

Vannacht om 3 uur legden de treinbestuurders van de kleine spoorvakbond ASTB voor 24 uur het werk neer, uit onvrede met de regeling over premies en lonen. De staking staat, voor alle duidelijkheid, los van de acties tegen de besparingsplannen van de regering. 

En ook al gaat het om een kleine vakbond, de impact op het spoor is er daarom niet minder om. Vanmorgen reed amper 60 procent van de treinen en dat is vanavond niet veel beter. Zo rijdt op de lijn tussen Oostende en Brussel en Brussen en Leuven iets meer dan de helft van de treinen. Tussen Antwerpen en Brussel rijdt drie kwart, tussen Brussel en de luchthaven rijden bijna alle treinen. In West-Vlaanderen is de verbinding Brugge-Kortrijk zwaar getroffen: daar rijdt iets minder dan de helft van de treinen. Tussen Gent en Kortrijk is er dan weer bijna geen hinder.

"Impact op treinverkeer van morgen moeilijk in te schatten"

"NMBS gaat er alles aan doen om de impact morgen tot een minimum te beperken", zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck. "Maar die is moeilijk in te schatten. De stakingen van de voorbije maandagen duurden tot 22 uur, wat ons de mogelijkheid gaf om 's nachts de treinen naar hun vertrekstation voor 's ochtends te brengen. Nu loopt de staking tot 3 uur, wat het moeilijker maakt de eventuele impact te voorspellen."

De woordvoerster raadt de reizigers aan om de situatie op te volgen via de infoschermen in de stations, de website van de NMBS en de NMBS-twitteraccount. De NMBS zegt dat men de hinder voor de reiziger zo veel mogelijk probeert te beperken.

Internationaal treinverkeer

De actie heeft in principe geen gevolgen voor de dienstverlening van de internationale hogesnelheidstreinen Eurostar en Thalys. Die treinen rijden normaliter volgens schema, maar mochten de stakers beslissen om sporen te blokkeren, kunnen uiteraard ook Thalys- en Eurostartreinen getroffen worden.